Steeds minder maatschappijen tonen interesse in de A380. Airbus lanceerde twee weken geleden nog een verbeterde versie, de A380plus, om opnieuw interesse te wekken bij potentiele klanten. Intussen komen de oudste exemplaren van de Superjumbo al in aanmerking voor ontmanteling, nu bijvoorbeeld Singapore Airlines van de eerste exemplaren afstand doet.
Waarde
Leasemaatschappij Dr. Peters ziet de sloop als een realistische optie voor haar A380’s, als er geen nieuwe klanten worden gevonden. Dit zei CEO Anselm Gehling zondag tegen het Duitse blad Wirtschaftswoche. “We zijn aan het onderhandelen over nieuwe leasecontracten, maar we kunnen de ontmanteling van de vliegtuigen niet uitsluiten”. Volgens Gehling leveren de onderdelen veel geld op. “Veel onderdelen zoals de motoren zijn bijna de nieuwprijs waard.”
Singapore
In oktober 2017 verlaten vier A380’s de vloot van Singapore. Dan is het leasecontract van tien jaar met Dr. Peters verstreken. In 2007 werd de vliegmaatschappij de eerste gebruiker van de A380. Wel staan er nog vijf A380’s in bestelling voor Singapore. Dr. Peters heeft ook met Air France een leaseovereenkomst die bijna ten einde komt.
Verkoop
De tweedehands markt voor de A380 komt maar niet van de grond. Er is tot op heden nog geen vliegtuig doorverkocht aan een andere maatschappij. Malaysia Airlines probeerde haar A380’s te verhandelen maar kon geen koper vinden. De maatschappij heeft een nieuwe markt gevonden en chartert de toestellen voor pelgrimsvluchten.
A380plus
Voor Airbus is de markt helemaal lastig. De vliegtuigbouwer maakte bekend de productie verder terug te schroeven. Of het A380plus programma succesvol wordt valt te bezien. Emirates heeft interesse getoond in de nieuwe winglets maar wil geen extra toestellen aanschaffen. Volgens Airbus is het niet de bedoeling om oude toestellen aan te passen. Het is geen retrofit maar een toepassing op nieuwe A380’s. Iets wat volgens experts wel haalbaar is.