fbpx
AirlinesFinancieelNieuwsOnderwerpenProfessional

‘TUI wil opnieuw in zee met Etihad’

De Duitse tak van TUI overweegt opnieuw een poging te doen naar een joint venture met Etihad. Het aandeel van TUI hierin moet groter worden dan eerder het plan was. Dat meldt Bloomberg op basis van gesprekken met betrokkenen. Vorige maand mislukte de onderhandelingen toen Etihad zich terugtrok.

Vakantiemaatschappij
TUI onderzoekt volgens de betrokkenen de mogelijkheid om een meerderheidsbelang te nemen in een nieuw op te richten vakantiemaatschappij. Ook een volledig eigendom wordt overwogen. Hierdoor zou TUI een veel grotere rol spelen in de nieuwe airline dan eerder de bedoeling was. Een struikelblok in deze onderhandelingen is echter de capaciteit die TUI in Duitsland heeft te bieden.

Plan
Het plan was om TUI – dat in Duitsland last heeft van tegenvallende resultaten – samen met Airberlin-dochter Niki een vakantievlieger te laten oprichten. Etihad en TUI, beide aandeelhouders in Airberlin zouden oorspronkelijk een belang van een kwart krijgen, Niki iets meer dan 50 procent. Hiermee moest een maatschappij ontstaan met een vloot van ongeveer 60 toestellen. Etihad voelde niks meer voor het plan omdat het niet meer binnen haar strategische koers zou passen.

Kans
Volgens de bron is de kans dat TUI deze keer wel een deal sluit met de andere partijen klein, omdat het plan duur en tijdrovend zou zijn. Bovendien zou TUI van plan zijn de Duitse capaciteit terug te schroeven door een teruglopende vraag.

Airberlin
Voor Etihad is de joint venture een mogelijke uitweg in de problemen rond het verlieslijdende Airberlin. De Arabieren pompten miljoenen in de Duitse maatschappij maar zag weinig resultaat. De nieuwe maatschappij moet vakantievluchten van Airberlin overnemen, waardoor het niet langer wordt belast met concurrentie op de leisuremarkt.

Vorige maand informeerde de maatschappij al naar staatssteun.

Lufthansa
Lufthansa-topman Casten Spohr liet eerder weten geïnteresseerd te zijn in een belang in Airberlin. De maatschappij zou interessant zijn voor low-cost activiteiten binnen Lufthansa. Commercieel directeur van Ryanair David O’Brien reageerde kritisch op het nieuws in de Duitse krant Welt am Sonntag. Hij noemde het “door de staat gesponsord protectionisme” als de politiek een overname door de nationale luchtvaartmaatschappij zou goedkeuren.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeerde Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in de luchtvaartoperatie. Henk heeft als doel om een waardevolle bijdrage te leveren aan de toekomst van deze branche.

Gerelateerde artikelen

Back to top button