Ryanair annuleert zes routes naar Eindhoven, als gevolg van de te volle luchthavens. Michael O’Leary, CEO van Ryanair, haalt op een persconferentie in het Hilton Hotel op Schiphol hard uit naar de luchthaven. Hij wil ‘het monopolie van Schiphol breken, waardoor Eindhoven en Lelystad vrijheid hebben om met Schiphol te concurreren’.
Monopolie
Ryanair wil uitbreiden, maar Schiphol zit vol en ook Eindhoven heeft geen slots meer over. “We kunnen niet genoeg slots krijgen op Eindhoven om de nieuwe routes die we willen, te lanceren in de winter”, vertelt O’Leary.
Competitie
O’Leary zegt dat Schiphol er alles aan doet om niet meer competitie voor KLM te krijgen. “Maar Amsterdam kan de vliegbewegingen zeker uitbreiden zonder extra concurrentie te creëren voor KLM. Schiphol stelt alleen maar een limiet aan het aantal vliegbewegingen om KLM te beschermen.”
Annuleringen
De routes van Eindhoven naar Aarhus, Milaan Malpensa en Trapani worden geannuleerd. Drie andere routes van Eindhoven, Oradea, Rabat en Tanger worden naar Düsseldorf Weeze verplaatst. Daarmee houdt de maatschappij 38 routes over.
Eindhoven
Eindhoven Airport zegt in een reactie: “Eindhoven Airport houdt zich vanzelfsprekend aan de afspraken die zijn gemaakt met de omgeving welke verankerd zijn in de huidige vergunning en kan daarom niet de volledig vraag van de luchtvaartmaatschappij en de regio faciliteren.”
Te weinig
De maatschappij heeft een aanvraag gedaan voor slots voor veertien routes voor de winter, maar kreeg slots voor zeven routes van Eindhoven. “We willen graag naar Lelystad met veel vluchten, maar dat kan niet omdat er te weinig vliegbewegingen mogelijk zijn. We kunnen geen vliegtuigen plaatsen op een luchthaven die slechts drie vluchten per dag kan afhandelen”, zegt O’Leary “We willen meer bases, maar die kunnen we gewoon niet krijgen.”
Lelystad
Lelystad moet zo snel mogelijk open, stelt O’Leary. Maar dan wel efficiënt en met meer vliegbewegingen. “Schiphol vertraagt de opening van Lelystad tot april 2019 en zelfs dan zijn er maar weinig vluchten per dag mogelijk. De luchthaven wordt op die manier zeer inefficiënt behandeld, de parkeer- en winkelinkomsten zijn ontworpen om de kosten bij Lelystad hoog te houden, zodat Schiphol haar hoofdluchthaven en zijn nummer één klant KLM kan beschermen”, aldus O’Leary.