Thai Airways houdt de 787’s uit de vloot tijdelijk aan de grond omdat de motoren aangepast moeten worden. Volgens Thaise media kan het tot september duren voor de volledige vloot weer operationeel is.
Roestvorming
De problemen doen zich voor bij de Trent-1000 motoren van Rolls-Royce. Bij een aantal fanblades werd in 2016 roestvorming vastgesteld, waardoor de bladen kunnen afbreken in de motor. Daarom vervangt de motorbouwer de fanblades van de bewuste motoren.
Onderhoud
Door de vervanging worden alle 787’s gefaseerd aan de kant gehouden voor onderhoud. Uit data van Flightradar24 blijkt dat drie toestellen sinds half juni al langer dan een week aan de grond hebben gestaan. Tegenover de Bangkok Post stelt Thai-CEO Usanee Sangsingkeo dat de carrier in september weer alle toestellen in de lucht wil hebben. De motoren worden voor reparatie naar een fabriek van Rolls-Royce in Singapore gestuurd.
Drie jaar
Rolls-Royce liet in 2016 weten dat er drie jaar nodig zou zijn om alle fanblades te vervangen. Volgens Thai Airways loopt die planning inmiddels vertraging op. Sansingkeo stelt in de Bangkok Post dat het personeel in Singapore meer werk heeft aan de reparaties dan eerder werd verwacht.
Financiën
Door het onderhoud heeft Thai een aantal vluchten moeten annuleren. Daarom wil de luchtvaartmaatschappij financiële compensatie van Rolls-Royce. In 2016 eiste ook de Japanse maatschappij ANA al geld van de motorbouwer. De problemen werden bij toestellen van ANA ontdekt.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!