Frequente reizigerNieuwsNL nieuwsOnderwerpSchiphol

Schiphol bouwt nog meer securitylanes

Twee extra securitylanes zou Schiphol openen om de drukte op te vangen. Dat maakte de luchthaven bekend nadat de passagiersstromen in de meivakantie vastliepen. Het zijn er vier geworden.



Vertrek 2
In hal 2, de hal ‘van’ grootste klant KLM, is de meeste winst in beveiligingsdoorgangen geboekt. De twee in mei beloofde controlerijen zouden daar komen. Een woordvoerster van Schiphol zegt nu tegen Up in the Sky dat er in hal 2 drie extra lanes zijn gekomen.

Tijdelijk
Eén van de rijen is permanent, de andere twee zijn alleen tijdelijk. Na de zomerdrukte worden ze weggehaald. Daarmee komen het aantal permanente doorgangen in hal 2 op veertien. Gedurende de zomer zijn er dus zestien lanes.

Hal 3
Ook in hal 3 is een extra voorziening gekomen. Daar was het zo dat de crew door de passagiersdoorgang moest, aldus de zegsvrouw. Er is nu een aparte security gekomen voor personeel. “Daardoor is er meer capaciteit voor de reizigers”, zegt ze. In vertrekhal 3 zijn veertien doorgangen voor passagiers.

56
In totaal zijn er in de zomer 56 securitylanes voor passagiers. Vertrekhal 1 voor de Schengenvluchten heeft 15 doorgangen en de daaraan gekoppelde tijdelijke vertrekhal nog eens zes. Vertrek 2 kent er dus 16 en het naastgelegen vertrek 3 heeft er 14. Tenslotte zijn er in vertrek 4, van waaruit vooral low-cost airlines vertrekken, nog eens vijf lanes.

Evaluatie
Schiphol zei eerder meer security lanes bij te bouwen na een evaluatie van de meivakantie. Met de extra lanes moeten  de wachttijden van reizigers bij de security checks verminderd worden en passagierspieken beter opgevangen. De maatregel komt bovenop de al bestaande zomermaatregelen en al eerder ingeplande extra security medewerkers.

Vliegende keep
Die inzet staat vast op vijf mensen per lane, op alle dagen en momenten, met als enige uitzondering een zesde ‘vliegende keep’ per twee lanes. Schiphol: “Die kan worden ingezet bij lanes waar op bepaalde momenten bijzonder veel handbagage handmatig gecontroleerd moet worden omdat de scan aangeeft dat er iets verdachts of iets niet duidelijk te zien is.”

Tags

Gerelateerde artikelen

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.