Delta Air Lines stationeert in 2018 de eerste CS-100’s op New York John F. Kennedy Airport. De toestellen vervangen daar kleinere toestellen van Bombardier. Dit meldt FlightGlobal.
De maatschappij uit Atlanta heeft 75 exemplaren van de CS-100 besteld bij Bombardier. Met de vliegtuigen wordt de capaciteit bij de feedermaatschappijen vergroot. “De eerste gaat naar New York”, aldus Delta-president Glen Hauenstein.
Capaciteit
Aan boord van de nieuwe CSeries is plaats voor 110 passagiers. In de CRJ’s van Bombardier die nu door de feedermaatschappijen gebruikt worden, gaan 76 passagiers. Die toestellen worden weer doorgeschoven om de kleinste toestellen uit de vloot, waar 50 passagiers in passen, te vervangen.
Restricties
Delta heeft nu 217 toestellen met plek voor 76 passagiers. Door contractafspraken met de piloten van de feedermaatschappijen mogen er maximaal 223 vliegtuigen voor 76 passagiers zijn. Over grotere toestellen is niets vastgelegd. De contracten kunnen pas in 2019 worden opengebroken.
Aanklacht Boeing
Delta verwacht geen problemen door de aanklacht van Boeing tegen Bombardier. “We nemen het eerste toestel komende lente af”, stelde Hauenstein tegenover Reuters.
Dumpprijzen
De Amerikaanse vliegtuigbouwer stelt dat Bombardier de CS-100 order van Delta tegen dumpprijzen heeft aangeboden.De Amerikaanse overheid onderzoekt de klacht van Boeing. Als Bombardier schuldig bevonden wordt, kan de prijs van de toestellen omhoog gaan, of kan Bombardier een verbod krijgen om de CSeries nog in de Verenigde Staten te verkopen.