In oktober lanceert KLM de tweede route waar in de businessclass ‘on demand’ gegeten kan worden; de klant krijgt gerechten wanneer hij het wil. Het voor KLM nieuwe concept is momenteel al beschikbaar op vluchten naar Johannesburg. Vanaf 29 oktober wordt het zogenaamde anytime for you-concept ook aangeboden op vluchten naar Bangkok. KLM sluit hiermee aan bij veel andere maatschappijen die deze dienst ook bieden.
Controle
“Met deze service krijgen klanten meer keuze en controle”, zo schrijft de maatschappij in haar persbericht. “Op de menukaart staan, naast het reguliere driegangenmenu of –lunch, de acht gerechten van het anytime for you-menu. Na het reguliere menu kunnen klanten kiezen uit dit extra menu. Dat kan gedurende het resterende deel van de vlucht.” Up in the Sky zocht uit hoe het precies werkt voor de passagier. Het blijkt meer dan een snack te zijn die alleen na het serveren van het reguliere menu kan worden besteld.
Intensief
“KLM wil echt maatwerk bieden met deze service”, zegt een woordvoerder van KLM. Hij legt het concept uit aan de hand van de vlucht naar Johannesburg. Na take-off begint het speciaal opgeleide personeel met serveren van de normale driegangenlunch. “Als de passagier bijvoorbeeld uit de VS komt en eerst wil slapen, dan kan dat uiteraard. Hij slaat de lunch over. Maar hij kan ook alleen één gang bestellen, bijvoorbeeld de soep.” De lunch serveren is een intensieve bezigheid voor het cabinepersoneel, er is dan weinig ruimte voor andere handelingen. De passagier kan dan nog niet van het aparte anytime for you-menu bestellen.

Meerdere
Na de lunch hebben de flight attendants meer tijd en kan er wel van het nieuwe anytime for you-menu worden besteld. “Dat kan één gerecht zijn, maar de passagier kan ook meerdere gerechten tegelijk bestellen”, aldus de woordvoerder. Daar blijft het niet bij, ook kunnen er onderdelen van de driegangenlunch op verzoek alsnog worden geserveerd.
Verwen
KLM heeft het in het persbericht over de “verwenopties van het anytime for you-menu”. Er staan acht kleinere en grotere gerechten op het menu. Sommige zijn warm, zoals een hamburger en sommige zijn koud, zoals een Nederlands kaasplankje. De woordvoerder kan de brownie aanraden. “Je weet wel, gevuld met nog deels vloeibare chocolade.” Andere opties zijn een Nederlandse appeltaart, verse bosvruchten of een club sandwich.
Personeel
Voor de service is een extra cabinelid nodig, omdat de service meer handen vergt. Cabin attendants die ermee gaan werken, worden speciaal getraind op hospitality, productkennis en teamwork. “Ze kunnen zich opgeven hiervoor”, aldus de woordvoerder. “Het leuke is dat ze enthousiast zijn voor dit nieuwe product en ook meer klantcontact hebben.” Volgens de zegsman zijn er veel complimenten over de nieuwe service en de gerechten binnengekomen. “We willen de klant echt een restaurantervaring bieden. Er wordt veel minder met trolleys gewerkt, maar de passagier wordt een bord met het gerecht gebracht”, zo zegt hij.