Duitse consumentenbonden willen dat reizigers beter beschermd worden tegen mogelijke faillissementen van airlines. Hiertoe roept het hoofd van de consumentenbond op, meldt het Duitse persbureau DPA.
Positie
Voorzitter Klaus Müller van de Verbraucherzentrale Bundesverbands (VZBV) is bezorgd over de positie die reizigers hebben bij een faillissement. “Als een airline failliet gaat, zijn er veel schuldeisers. Die staan allemaal in de rij”, stelt Müller. In deze rij komen reizigers vaak als laatste aan de beurt. Dat er dan nog geld over is om de vliegtickets terug te betalen, is geen zekerheid.
Vergoeden
Als reizigers een pakketreis boeken, moeten verzekeringsmaatschappijen ook de vliegtickets vergoeden, vindt de VZBV. Om dat te regelen wil Müller nu actie. “We kunnen niet wachten tot er iets gebeurt.” De oproep om een betere bescherming is niet nieuw. Nadat Alitalia in 2013 al eens van de ondergang gered werd, deed de consumentenbond al een tevergeefse oproep.
Toeslag
De VZBV sleepte eerder Airberlin voor de rechter omdat de maatschappij 25 euro vraagt als een passagier zijn of haar vlucht annuleert. Volgens de consumentenbond is de extra toeslag verboden door de Duitse wet opmdat rezigers erdoor benadeeld worden. Bij het Europese Hof van Justitie kreeg de VZBV eerder deze week bijval in de zaak. Een Duitse rechtbank moet nu bepalen of Airberlin iets moet veranderen.
Airberlin
Hoewel de consumentenbond overhoop ligt met Airberlin, vindt Müller het schadelijk als de luchtvaartmaatschappij van het toneel verdwijnt. De carrier verkeert financieel in zwaar weer. “We hebben de concurrentie nodig”, stelt Müller. Het alternatief, waarbij Lüfthansa een nog groter marktaandeel krijgt, noemt de voorzitter een ‘slecht idee’.