Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Greenpeace: KLM en Schiphol moeten krimpen
Naast het nieuws

Greenpeace: KLM en Schiphol moeten krimpen

RedactieDoor Redactie18/07/2017Update:18/07/2017Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De beste oplossing om de drukte op Schiphol tegen te gaan, is door KLM en het totale aantal vluchten vanaf de luchthaven te laten krimpen. Dat schrijft Faiza Oulahsen, campagneleider Klimaat & Energie van Greenpeace, in een opiniestuk voor het Financieele Dagblad.

Ongekende groei
Volgens Oulahsen is het vliegverkeer al veel te hard gestegen: “De afgelopen jaren kende de groei van Schiphol zijn weerga niet. Ondanks verzet van bewoners en verloren rechtszaken voor overschrijding van geluidsnormen, kreeg Schiphol toch een extra baan. Ook tijdens de recessie groeide het passagiersaantal met procenten per jaar en vorig jaar zelfs met 9% tot 63 miljoen passagiers, bijna 500.000 vluchten!”

Milieu
Dat KLM en Schiphol nu verder willen groeien, is volgens de Greenpeace-activiste erg slecht voor het milieu: “Terwijl we als de wiedeweerga moeten afkicken van kolen, olie en gas en de transitie naar duurzame energie moeten versnellen om onder 1,5 graad temperatuurstijging te blijven, zetten KLM en Schiphol schaamteloos in op groei. De luchtvaart is zeg maar de Verenigde Staten op het gebied van klimaat: een grote vervuiler die koppig weigert mee te doen.”

Concurrentievoordeel
Dat andere vormen van langeafstandsvervoer niet met het vliegtuig kunnen concurreren, komt volgens Oulahsen door een oneerlijk concurrentievoordeel: “Er wordt geen btw geheven over vliegtickets en geen accijns op kerosine. Terwijl in Europa gemiddeld 48 cent belasting per liter brandstof wordt betaald voor wegverkeer, wordt er over kerosine nul komma nul belasting geheven.” Greenpeace wil daarom dat de luchtvaart meer gaat betalen.

Oplossing
“Voor de groeipijnen van de KLM en Schiphol is er maar een oplossing: stoppen met groeien. Bespaar ons de luchtvaartsoap die inmiddels neerkomt op een slinkse campagne om de groei vrij baan te geven. Of beter gezegd een extra landingsbaan. Dus beste heer Elbers en heer Nijhuis: stop met zeuren. Start met krimpen”, zo besluit de activiste haar betoog.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
KLM Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025Redactie

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025Redactie

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025Netty Buijing
Recent

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?