Managers bij Air France-KLM vrezen dat het voortbestaan van het fusiebedrijf in gevaar is, zo blijkt uit een intern onderzoek dat in handen is gekomen van het tv-programma EenVandaag. De managers spreken over een diep wantrouwen tussen de Franse en de Nederlandse tak.
Onderzoek
Het onderzoek, waarvoor 50 leidinggevenden bij Air France-KLM zijn ondervraagd, werd uitgevoerd in opdracht van Franse en Nederlandse vakbonden. Zij komen tot de conclusie dat de cultuurverschillen ruim tien jaar na de fusie nog steeds erg groot zijn en dat dit leidt tot een verziekte sfeer binnen de luchtvaartgroep.
“Frankrijk is een soort Griekenland maar dan groter. De Franse economie is een tijdbom en Air France is een kleine tijdbom”, zo stellen Nederlandse leidinggevenden bij het fusiebedrijf. De Fransen zeggen juist: “Bij Air France kijken we naar wat het beste is voor het geheel. Bij de KLM staan de belangen van de KLM voorop”.
Angstcultuur
De managers zijn het er wel over eens dat zij hun ongenoegen niet voldoende kunnen uiten: “Het is ons verboden de toekomst openlijk te bespreken. Topmanagers zouden moeten luisteren naar de mensen die dit werk elke dag doen. Wanneer krijgen deze mensen de gelegenheid hun visie te presenteren zonder het risico ontslagen te worden?”
Reactie vakbond
Reinier Castelein, voorzitter van vakbond De Unie, zegt: “De ondervraagde managers twijfelen er zelfs aan of Air France-KLM in staat zal zijn te overleven.” Hij is zelf ook niet erg enthousiast over de toekomst: “De Fransen weten nog steeds geen winstgevend bedrijf neer te zetten, terwijl KLM wel enorme productiviteitsverbeteringen heeft laten zien. De Franse piloten staken het bedrijf bijna kapot.”
De vakbondsvoorzitter waarschuwt de Nederlandse tak van het fusiebedrijf: “Zorg ervoor dat de Fransen niet in stilte de komende tijd gaan roven bij KLM. Een van de Franse vakbonden spreekt al letterlijk over de ‘oorlog’ aan KLM-ers.”
Update 17:00: KLM reageert op de bevindingen van het onderzoek:
“Gezien de discussies van de afgelopen jaren en maanden begrijpen we de verschillende sentimenten en kunnen we de geschetste situaties in het rapport plaatsen. Daar waar het beter moet, maar ook daar waar het wel goed gaat. We nemen deze sentimenten uiterst serieus. De komende periode zullen we gezamenlijk met Air France en Air France-KLM bepalen hoe we hier lessen uit kunnen trekken en tot verbeteringen komen daar waar dat nodig is.”
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.