Joon wordt de nieuwe ‘lower cost’ maatschappij van Air France-KLM, zo werd donderdag bekendgemaakt. De maatschappij was tot dusver bekend onder de noemer Boost. Deze week gingen de vakbonden akkoord met de oprichting van de nieuwe vlieger. Deze herfst al moet de eerste vlucht plaatsvinden.
Jong
Air France wil zich met Joon richten op een jonge werkende klantenkring, in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar. De Franse maatschappij verwacht dat de naam internationaal aanslaat. Volgens Air France wordt het geen low-cost maatschappij, doordat het zich onderscheid met ‘originele producten en services’.
Jean-Michel Mathieu wordt de CEO van Joon. Hij was onder meer werkzaam op de afdelingen Digital Services en Customer Relations bij Air France-KLM.
Najaar
Dit najaar staan de eerste vluchten gepland vanuit Charles de Gaulle in Parijs. Het betreft medium-haul vluchten. De langeafstandsvluchten staan gepland vanaf de zomer van 2018. Joon moet met een vloot van A320’s, A321’s en A340’s de concurrentie aangaan met de Europese low-cost carriers en golfmaatschappijen. In een later stadium komen er A350’s in de vloot, ter vervanging van de A340’s.
Lees meer over de plannen voor Joon.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!