fbpx
Frequente reizigersOnderwerpenVliegvelden

Minister: Berlijn heeft twee luchthavens nodig

Eén luchthaven in Berlijn is niet genoeg. Om de capaciteit op peil te houden, moet daarom ook vliegveld Tegel open blijven. Dit zegt de federale minister van transport Alexander Dobrindt in het Duitse blad Focus.

In Berlijn wordt al jaren gebouwd aan de nieuwe luchthaven Brandenburg. Als die opengaat, worden de vliegvelden Schonefeld en Tegel gesloten. Tegen de sluiting van die laatste luchthaven komen de laatste maanden steeds meer bezwaren. Met alleen Brandenburg blijft er onvoldoende capaciteit over, vindt Dobrindt.

Referendum
Inwoners van Berlijn mogen in september stemmen over het openhouden van Tegel. Dobrindt zou zelf voor het behoud van Tegel stemmen. Hij vindt dat de politiek moet luisteren naar wat de Berlijners besluiten. “Als de inwoners duidelijk voor het behoud van Tegel zijn, dan moet dat een leidend principe zijn voor de politiek. Als Berlijn vasthoudt aan de sluiting van Tegel, zou dat een dwaas besluit zijn”, zegt hij.

Capaciteit
Volgens Dobrindt is het behoud van Tegel nodig omdat de capaciteit van Brandenburg “hoe dan ook ontoereikend is”. De nieuwe luchthaven moet bij de start 27 miljoen passagiers kunnen verwerken. Op Tegel en Schonefeld worden dit jaar 34 miljoen reizigers verwacht.

Maatschappijen
De soap rond Brandenburg en de vraag of Tegel gesloten moet worden, zorgt ook bij luchtvaartmaatschappijen voor verdeeldheid. Duitslands grootste carrier Lufthansa is tegen het openhouden van Tegel; volgens ceo Carsten Spohr werken twee luchthavens verwarrend. Ryanair, één van de grotere gebruikers van luchthaven Schonefeld, wil dat Tegel openblijft. De maatschappij hoopt op de luchthaven nog te kunnen groeien.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button