Louis Armstrong New Orleans International, Concourse D
Bezoek: oktober 2016
Waardering:
Up in the Sky bezocht op 15 oktober 2016 luchthaven Louis Armstrong New Orleans International. Een verslag:
Louis Amstrong is een relatief kleine luchthaven op circa 15 kilometer afstand van de stad New Orleans. In 2016 maakten ruim 11,1 miljoen passagiers gebruik van het vliegveld. Het telt twee landingsbanen en een aaneengesloten terminal, bestaande uit vier ‘concourses’. Een leuk feit is dat de luchthaven het op een na laagstgelegen vliegveld is ter wereld, na Schiphol. Het gemiddelde bodempeil is 1,4 meter boven zeeniveau, Schiphol ligt op -3,4 meter. Het vliegveld is na orkaan Katrina een paar weken gesloten geweest vanwege beschadigingen.
Maatschappijen
Louis Amstrong wordt door GLO Airlines gebruikt als thuisbasis. GLO is een regionale luchtvaartmaatschappij in Louisiana. Verder is prijsvechter Allegiant Air frequent aanwezig op de luchthaven. Het is voor de maatschappij een focus-city. Andere maatschappijen zijn onder meer Delta, Southwest, Spirit, American en United. De enige internationale bestemmingen zijn Londen Heathrow, Frankfurt, Toronto, Panama City en Cancun.
Bereikbaarheid
Het vliegveld is alleen via de weg te bereiken. Naast gebruik te maken van eigen vervoer is het mogelijk een bus te nemen van en naar het centrum van New Orleans. Ook bieden verschillende hotels een bus-service tot aan de vertrekhal.
Terminal
De terminal van Louis Amstrong is opgedeeld in vier pieren; Concourse A, B, C en D. Up bezocht Concourse D, waar de meeste vluchten van United vertrekken. Ook maken Delta en Air Canada Express gebruik van de pier. Concourse D is het nieuwste deel van de terminal, geopend in 1996. Later opende een ronde aanbouw, waardoor er zes gates aan werden toegevoegd.
De pier heeft een lichte uitstraling door het glazen dak. Aan de zijkanten van de centrale gang zijn winkels, horecagelegenheden en de wachtruimtes bij de gates.
New Orleans bouwt overigens aan een volledig nieuwe terminal aan de noordzijde van het vliegveld. Zodra dit complex in 2019 is geopend, worden de pieren A, B en C gesloopt. Terminal D moet de chartermaatschappijen in de toekomst onderbrengen.
Verblijf
Voor een kort verblijf op de luchthaven biedt het voldoende faciliteiten. Er is de mogelijkheid om iets te eten en te drinken en er is een winkeltje met tijdschriften. In de andere pieren zijn meer voorzieningen, dus indien nodig is het mogelijk naar de andere pier te lopen, net als op Schiphol. Voor een regionale luchthaven zijn de faciliteiten verder in orde. Het is duidelijk te merken dat het niet is ingericht op reizigers die er een langere tijd verblijven.
Tip: de nieuwe aanbouw in Concourse D biedt een schitterend uitzicht over het vliegveld en de startbaan.
Conclusie
Voor een grote regionale luchthaven zijn de faciliteiten voldoende. Concourse D ziet er redelijk modern uit en de nieuwe aanbouw is een goede toevoeging. Ook is het er overzichtelijk en vrij rustig. Over een aantal jaar zal alles compleet veranderd zijn, zodra het nieuwe terminalcomplex is geopend. Dan kan het weer tientallen jaren vooruit.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

