fbpx
MilitairNaast het nieuwsNieuwsOnderwerpenVliegtuigen

USAF overweegt schrappen A-10 opvolger

Volgens de Amerikaanse luchtmachtgeneraal David Goldfein zijn er op dit moment “nog geen serieuze stappen” genomen in de ontwikkeling van de A-X, de beoogde opvolger van de A-10. Dit zei de generaal in een interview met Aviation Week.

De uitfasering en opvolging van de A-10 is al lange tijd een heet hangijzer. Op dit moment is de US Air Force van plan om met de A-10 te blijven vliegen tot ongeveer 2025. Voor de inzet na 2020 moet nog wel voldoende budget worden gereserveerd.

Bezuinigingen
Generaal Goldfein werd geïnterviewd na zijn bezoek aan de Royal International Air Tattoo vliegshow op RAF Fairford. Op de vraag of de USAF een directe opvolger van de A-10 laat ontwikkelen, antwoordde de generaal dat dit afhangt van voldoende financiering, dat voor langere tijd kan worden vrijgemaakt hiervoor. “Ik heb maar een beperkte hoeveelheid geld, dat ik maar één keer kan uitgeven om de beste luchtmacht ter wereld te blijven”. Bezuinigingen en onvoorspelbare besluitvorming zijn funest voor een lange termijnplanning bij defensie, voegde hij er aan toe.

Drones
De A-10 is volgens Goldfein niet meer het enige toestel dat inzetbaar is voor ‘close air support’, de nabije luchtsteun van grondtroepen. Afhankelijk van de omstandigheden zijn soms MQ-9 drones, F-15 Eagles of B-1 bommenwerpers een betere keuze. Volgens experts is de A-10 zeer geschikt in situaties wanneer er totale controle is van het luchtruim boven het slagveld. Maar als er een grote dreiging is van luchtdoelraketten, wordt de lompe, ‘on-stealthty’ A-10 kwetsbaar.

Competitie
Voordat de generaal een definitief besluit neemt, zal hij uitgebreid advies inwinnen bij deskundigen, onder meer over hoe de toekomst van ‘close air support’ er uit zal zien. Wellicht bestaat de opvolger van de A-10 niet uit één vliegtuigtype maar meerdere, toegespitst op de taak en de omstandigheden. Een eerste stap hiertoe wordt binnenkort gezet: vanaf 31 juli zal op de vliegbasis Holloman (Nieuw-Mexico) een competitie plaatsvinden tussen verschillende typen lichte aanvalsvliegtuigen. In elk geval nemen Embraer A-29 Super Tucano, de AT-6 Wolverine en de Textron Scorpion hieraan deel. Inzet van de competitie is een contract van de USAF voor de “OA-X”, het lichte aanvalstoestel dat de Amerikaanse luchtmacht wil gaan bestellen.

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button