Het aantal trans-Atlantische vluchten met de Boeing 757 neemt steeds verder af, zo blijkt uit onderzoek van OAG. Hoewel het toestel in de Verenigde Staten nog vaak wordt ingezet op binnenlandse vluchten, betekent dit voor Europeanen dat zij de 757 minder vaak te zien krijgen.
Trans-Atlantisch
Waar in 2010 nog ruim 16.000 trans-Atlantische lijnvluchten werden uitgevoerd met de lange Boeing-narrowbody, waren dat er in 2016 nog maar iets meer dan 11.000. OAG voorspelt dat het aantal dit jaar daalt tot 10.000, en volgend jaar zelfs daaronder duikt. Dat betekent een afname van 40 procent in 8 jaar.
Gebruik
Ook het gebruik van de 757 verandert: waar het toestel eerst nog vooral ingezet werd om secundaire steden in Europa met de Verenigde Staten te verbinden, wordt de Boeing nu vooral gebruikt om de frequentie te verhogen op routes tussen de grote hubs aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.
Verouderd
De Boeing 757 ging – tot grote teleurstelling van de liefhebbers – in 2004 uit productie en is inmiddels behoorlijk verouderd. Hoewel het aantal trans-Atlantische vluchten dus gestadig afneemt, heeft de 757 wel het voordeel dat er nog geen volwaardige vervanger rondvliegt. Het zal dus nog even duren voor het toestel helemaal verdwenen is.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!