Airbus ziet in het eerste half jaar van 2017 een lichte daling in zijn omzet. Eén van de oorzaken daarvan is de vertraagde levering van de motoren voor de geüpgradede A320neo motoren.
Vertraging
“De omzet blijft redelijk gezond, maar we hebben vooral uitdagingen vanwege de vertraagde levering van de motoren”, vertelt Tom Enders, CEO van Airbus.
Problemen
Het gaat om de nieuwe Geared Turbofan (GTF) motoren van Pratt & Whitney. Het bedrijf kampte hierbij vorig jaar steeds met problemen. Lufthansa nam de plaats van launch-customer in nadat Qatar weigerde om de nieuwe A320 in gebruik te nemen. De golfmaatschappij was ontevreden over de prestaties van de motoren. Die moeten in het warme klimaat langer afkoelen dan gebruikelijk voor ze weer vol vermogen kunnen leveren.
Uitdagingen
Enders zegt de lijn voor het tweede half jaar van 2017 al uitgestippeld te hebben, waar nog veel uitdagingen staan te wachten. Zo zijn er problemen met de H225 helikopters die opgelost moeten worden en het A400M programma moet verder ontwikkeld worden. Vooral de vertragingen die bij Airbus ontstaan door de late levering van de motoren noemt Enders als uitdaging.