Air France en KLM stellen door de joint-venture met Virgin Atlantic hun positie veilig als de Brexit ‘hard’ uitpakt. Virgin blijft een Britse maatschappij ondanks dat de meerderheid van de aandelen in buitenlandse handen komt.
De drie maatschappijen maakten donderdagavond een grote joint-venture bekend. Bij Virgin vinden daardoor veel verschuivingen plaats.
Branson
De Britse maatschappij is al voor 49 procent in handen van Delta Air Lines. Oprichter Richard Branson had met de virgin Group 51 procent van de aandelen in handen, maar raakt 31 procent kwijt aan Air France-KLM. Als de aandelenverkoop goedgekeurd wordt, komt 80 procent van de Virgin-aandelen in niet-Britse handen.
Brits bedrijf
In een persbericht melden de drie maatschappijen dat Virgin Atlantic desondanks een Brits bedrijf blijft en een Brits air operating certificate houdt. Hiermee stellen Air France en KLM hun belangen veilig als de Brexit hard wordt uitgevoerd.
Nieuwe afspraken
Bij een ‘harde’ Brexit worden alle verdragen en afspraken met de Europese Unie opgezegd. Op dit moment is er vrij verkeer van personen binnen de Europese Unie; vluchten tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland worden zonder beperkingen uitgevoerd. Als de afspraken opgezegd worden, moet er opnieuw onderhandeld worden. Volgens Ryanair kan dat tot chaos leiden als de onderhandelingen lang duren.
Sterkhouder
Door de joint-venture met Virgin heeft Air France-KLM in ieder geval in beide kampen een sterkhouder. Als niet-Britse maatschappijen niet meer naar het Verenigd Koninkrijk mogen, hoeft dat niet te betekenen dat Virgin niet naar Europa mag. Als Virgin wel mag, kunnen Air France en KLM via codeshares toch vluchten aanbieden naar het Verenigd Koninkrijk en andersom.
EasyJet
Ook easyJet anticipeert op de gevolgen een harde Brexit. De maatschappij richtte deze maand easyJet Europe op; een dochtermaatschappij in Wenen. Hierdoor kan de maatschappij alle vluchten binnen Europa blijven uitvoeren.