Als Alitalia in 2000 gefuseerd was met KLM, had de Europese luchtvaartwereld er heel anders uit gezien. Dat stelt Luigi Gubitosi, commissaris van de Italiaanse maatschappij, in een interview met de Italiaanse krant La Repubblica.
De Italiaanse maatschappij staat op de rand van een nieuw faillissement. Geïnteresseerde luchtvaartmaatschappijen en andere partijen kunnen vanaf oktober bieden op de maatschappij om het bedrijf over te nemen. Zakenman Gubitosi leidt dat proces.
Redding
Over de toekomst van de maatschappij is Gubitosi helder. “Ik twijfel er niet aan. Alitalia kan gered worden,” stelt hij, “We doen het beter dan vorig jaar op de intercontinentale routes. Onze vluchten naar Noord -en zuid-Amerika zijn vol. De boekingen voor augustus zijn veelbelovend.”
Fouten
In het verleden zijn bij Alitalia fouten gemaakt, geeft de manager toe. “De eerste was het mislukken van de fusie met KLM. Dat zou een nieuw tijdperk in de Europese luchtvaart geopend hebben. De andere fout was na 11 september 2001 toen long-haul routes werden opgegeven en er gefocust werd op de nationale markt. Dat gebeurde met een vloot van 170 toestellen.”
Prijs
Voor die fouten betaalde Alitalia in 2008 al de prijs in de vorm van een faillissement. Ook nu zijn het de kosten die de maatschappij parten spelen. Het bedrijf geeft teveel geld uit aan de vloot, stelt Gubitosi. “Tweederde van de vloot leasen we. We geven in feite 100 miljoen euro per jaar teveel uit”, legt hij uit. De maatschappij onderzoekt nu de mogelijkheid om de leasecontracten te veranderen of zelfs te beëindigen.
Lagere kosten
Ondanks alle tegenslagen heeft de commissaris wel vertrouwen in de toekomst. Alitalia zag geen low cost carrier worden, zegt hij. “We moeten een lower-cost airline worden. We moeten focussen op het long-haul netwerk, met meer opbrengsten en een betere service. Het merk Alitalia is nog steeds sterk.