fbpx
AirlinesFinancieelKLMNieuwsNL NieuwsOnderwerpenProfessional

Positieve reacties op ontwikkelingen AF-KLM

Donderdag werd bekend dat Delta, Air France-KLM en Virgin Atlantic een gezamenlijke joint venture beginnen. In de luchtvaartbranche wordt positief gereageerd op de aangekondigde samenwerking. Een aantal reacties op een rij.

Belangrijk signaal
Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem reageerde vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer op de nieuwe strategische samenwerking. “Ik ben positief over het feit dat Air France-KLM een antwoord heeft geformuleerd op de belangrijke strategische uitdagingen van dit moment.” Volgens de minister krijgt KLM een bredere toegang tot de markt in het Verenigd Koninkrijk. “Dat is ook positief voor de netwerkkwaliteit op Schiphol en dus voor Nederland,” stelt de bewindsman.

Dijsselbloem noemt het “een belangrijk signaal” dat de Nederlandse bestuursleden net als de directie en raad van commissarissen van KLM hebben aangegeven positief tegenover de plannen te staan. Dijsselbloem zegt vroegtijdig geïnformeerd te zijn door AF-KLM over de samenwerking, ondanks dat de staat geen aandeelhouder is in de luchtvaartgroep.

Positieve ontwikkeling
Ook IAG-topman Willie Walsh reageerde op het nieuws. Volgens Walsh is de nieuwe alliantie een positieve ontwikkeling voor de luchtvaartindustrie, omdat het bijdraagt aan de consolidatie. Wel vindt Walsh het nog te vroeg om de impact van de joint venture op de trans-Atlantische markt te voorspellen. De topman denkt overigens niet dat de invloed van AF-KLM op Virgin groot zal zijn. “We hebben al lang gezegd dat het eigendom van Virgin niet uitmaakt, omdat het in principe door Delta bestuurd wordt. Ik zie dat niet veranderen.” Delta heeft sinds 2012 een belang van 49 procent in Virgin.

Bruikbare marktpositie
Luchtvaartconsultant en oud Virgin-bestuurslid Edmond Rose heeft ook vertrouwen in de alliantie. Volgens Rose heeft Virgin een bruikbare marktpositie in een belangrijke markt, terwijl AF-KLM winstgevend is en vooruitgang boekt. “Delta, Air France-KLM en Virgin Atlantic plannen nu een nieuwe sterke joint venture om twee overlappende jv’s te vervangen.” Wel plaatst Rose vraagtekens bij de financiële opbrengsten. Volgens de analist zijn de synergievoordelen van Virgin met AF-KLM beperkt.

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeerde Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in de luchtvaartoperatie. Henk heeft als doel om een waardevolle bijdrage te leveren aan de toekomst van deze branche.

Gerelateerde artikelen

Back to top button