Maandag is waarschijnlijk de laatste 747 voor de commerciële burgerluchtvaart vertrokken vanaf Boeing’s fabrieksterrein in het Amerikaanse Everett. Het toestel, met de registratie HL7644, vloog naar Seoul in Zuid-Korea, waar het in dienst wordt genomen door Korean Air.
Delivered: Korean Air #747-8i HL7644 left Everett for Seoul this afternoon as flight KE28D. pic.twitter.com/K3UCoxtfoY
— Jennifer Schuld (@JenSchuld) 31 juli 2017
Geen toekomst
Er zijn maar drie commerciële maatschappijen die met de 747-8I vliegen: Lufthansa, Air China en Korean Air. De eerste twee kregen al eerder hun laatst bestelde exemplaar, en nu was dus ook de beurt aan Korean Air. Boeing gaf onlangs toe dat het passagiersmodel geen toekomst meer heeft.
Weliswaar staat er nog één 747-8I in de orderboeken voor een onbekende klant, maar als deze überhaupt nog geleverd wordt, dan zal dit waarschijnlijk zijn als VIP-toestel. Het is zeer oneconomisch om als burgermaatschappij met maar één toestel van een bepaald type te vliegen.
What is likely the final delivery of a commercial passenger 747— HL7644 now on its way to Seoul.
??✈️??https://t.co/u1Lrrrl3MQ pic.twitter.com/Lu0UGgN6Fo
— Flightradar24 (@flightradar24) 31 juli 2017
Vrachtversie
De vrachtversie van de Jumbojet, de 747-8F, is nog wel redelijk populair vanwege de grote neusdeur. Volgens de meest recente gegevens van Boeing moeten daar nog 15 exemplaren van geleverd worden. Met de huidige productie van zes toestellen per jaar betekent dit dat er nog tot 2020 747’s geproduceerd kunnen worden.
Boeing heeft al laten weten dat als er geen nieuwe bestellingen binnenkomen, het bedrijf de gehele 747-productie de nek om moet draaien.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

