Zowel bij KLM als bij Transavia dreigen acties van het cabinepersoneel vanwege cao-perikelen. Cabinevakbond VNC heeft Transavia inmiddels een concreet ultimatum gegeven, bij KLM zou het ook zomaar zo ver kunnen komen. Dat bevestigt de VNC desgevraagd aan Up in the Sky.
Olie
De goede financiële resultaten die KLM vorige week presenteerde, werken als olie op het vuur voor de cao-onderhandelingen tussen met name KLM en de vakbonden VNC en FNV Cabine. “Dat is een belangrijk punt voor ons,” zegt de woordvoerster van de VNC. “Wij zien nut en noodzaak niet om zo rigoureus in onze arbeidsvoorwaarden te snijden.”
Ongekend
De cao van het cabinepersoneel bij KLM verliep al op 1 april vorig jaar. De cabinebonden weigerden toen met KLM om tafel te gaan zolang een conflict over de pensioenen niet was opgelost. KLM kondigde op haar beurt aan voortaan met een steward(ess) minder te gaan vliegen op vier op de tien intercontinentale vluchten. De conflicten liepen destijds zo hoog op dat het cabinepersoneel actie ging voeren; ongekend in de geschiedenis van KLM.
Afgerond
Doordat KLM water bij de wijn deed in het conflict over de pensioenen, na een rechtszaak daarover, gingen de partijen weer om tafel. Dat pensioenconflict wordt als het goed is binnen een week definitief afgesloten. Ondertussen bleef de maatregel om met minder cabinepersoneel te vliegen wel van kracht. “Maar KLM zegde toe deze maatregel af te bouwen om nader tot elkaar te komen,” aldus de VNC. Dat zou in eerste instantie per 1 september van dit jaar gebeuren, stelt de VNC, maar is nu opgeschoven naar 1 oktober.
Moeizaam
“Het hangt als een Zwaard van Damocles boven ons hoofd.” Acties van het cabinepersoneel bij KLM zijn niet aan de orde zolang er nog gepraat wordt en dat is het geval. VNC: “We lopen met het mandaat vooruit op de zaken, aangezien de onderhandelingen heel moeizaam verlopen.” KLM zet conform de bezuinigingsoperatie Perform 2020 in op een productiviteitsverbetering van 4 procent per jaar gedurende een periode van vijf jaar.
Tafel
“Wij hebben ons daar nooit aan gecommitteerd,” zegt de VNC-woordvoerster. KLM laat in een reactie weten dat de maatregel om met minder cabinepersoneel te vliegen, wat hen betreft volledig van tafel kan met ingang 1 oktober. “KLM heeft eerder deze week een poging gedaan om met de VNC en FNV Cabine tot overeenstemming te komen”, aldus een woordvoerder van de maatschappij.
Teleurstelling
“Deze overeenstemming is er tot op heden helaas nog niet.” KLM laat weten dat de teleurstelling hierover “bij alle partijen aanwezig is” en wijst er ook op dat ze nog in gesprek zijn en de onderhandelingen nog niet zijn afgerond. “We vertrouwen er dan ook op dat we het overleg op constructieve wijze kunnen voortzetten.”
Ultimatum
Bij KLM-dochter Transavia dreigen ook acties; VNC heeft de maatschappij een ultimatum gegeven dat op 4 september verloopt. De vakbond wil een loonsverhoging van 1,5 procent voor dit jaar en volgend jaar voor het cabinepersoneel. Als Transavia daar niet op ingaat “dan ziet de VNC zich genoodzaakt om actie te voeren.” Bij Transavia was niemand bereikbaar voor commentaar.
KLC
De leden worden nog geraadpleegd over het of, hoe en wat, dat gebeurt ook in de eerste week van september. Ondertussen zijn de gesprekken over een nieuwe cao bij KLM Ciyhopper (KLC) ook van start gegaan, maar die lopen nu al vertraging op, weet VNC. “Daar wordt een afwachtende houding aangenomen omdat ze altijd met een schuin oog kijken naar wat bij KLM gebeurt.”