Malaysia Airlines overweegt nog steeds een tweede Europese route te openen, naast Londen. Amsterdam is een optie, maar topman Peter Bellew ziet een nieuwe directe verbinding met Europa alleen slagen in een samenwerkingsverband. Dat vertelde de CEO deze week in gesprek met Australian Business Traveller. KLM laat desgevraagd aan Up in the Sky weten niet in gesprek te zijn met de maatschappij.
Amsterdam
De nationale carrier van Maleisië wilde in eerste instantie een Europese route heropenen met de Airbus A350. De twee laatste nieuwe Airbussen, die in juni 2018 worden geleverd, zouden de nieuwe bestemming bedienen. “We zijn nog altijd aan het overwegen wat we met de laatste twee doen”, aldus Bellew. Tot 2016 vloog de maatschappij op Amsterdam, Parijs en Frankfurt.
Eerder zei Malaysia af te zien van het plan om een Auckland-route te openen. Maar de topman zegt nu nog te evalueren of Auckland haalbaar is, gezien de komst van Emirates en Qatar.
Zinvol
Een tweede directe service naar Europa is volgens de CEO niet rendabel door de lage ticketprijzen die maatschappijen uit de golfregio bieden. Maar in een samenwerkingsverband ziet Bellew wel kansen. “Als we een joint venture met een andere luchtvaartmaatschappij kunnen vormen, kan het zinvol zijn, want het is de ideale manier om een andere Europese bestemming te krijgen.”
Auckland
“Als dat niet lukt gebruiken we de A350’s op routes naar bijvoorbeeld Shanghai en Tokio.” KLM is in ieder geval geen potentiele kandidaat voor deze samenwerking, zo bleek in een reactie op de berichtgeving. “Wij zijn niet in gesprek met Malaysia Airways,” liet een woordvoerder van KLM aan Up weten.
Samenwerking
KLM en Malaysia werkten jarenlang samen op Schiphol. Malaysia vloog 35 jaar op Amsterdam. In januari 2016 kwam de maatschappij voor het laatst naar Nederland. KLM nam na het wegvallen van Malaysia een deel van de vluchten naar Kuala Lumpur voor haar rekening. De maatschappijen hebben nog wel een codeshare-overeenkomst.