Een Air Canada A330-300 staat met een technisch probleem sinds 12 uur zaterdagmiddag in Amsterdam. Het toestel zou vlucht AC825 van Amsterdam naar Toronto uitvoeren. De vlucht staat maandagochtend gepland te vertrekken. De zondagslucht is vertrokken met 15 uur vertraging.
Zaterdagochtend
Een passagier zei over de zaterdagvlucht tegen AT5 dat aan boord gezegd is dat het probleem in het intercomsysteem zit. Een woordvoerder van Schiphol bevestigde zondag tegenover Up in the Sky dat het toestel wegens een technisch probleem niet kon vertrekken. Nadat het vliegtuig met registratie C-GHLM gister niet kon vertrekken was de planning volgens hem dat de A330 om 10:15 uur zondag had moeten vertrekken, maar dat dat niet gehaald is. De passagiers vliegen maandagochtend naar hun bestemming.
Operationele nachtmerrie
Het lijkt een operationele nachtmerrie geworden te zijn voor Air Canada. De maatschappij heeft zondagnacht een andere A330-300 (registratie C-GFAF; vluchtnummer AC7074) ingevlogen op Schiphol. Dit toestel neemt maandagochtend de reguliere dagelijkse vlucht over; de AC825 van Amsterdam naar Montreal.
Daardoor is het toestel dat vanuit Canada op de reguliere vlucht gekomen is leeg voor de terugvlucht. Deze wordt als extra vlucht (AC2131) ingezet naar Montreal. Dit toestel (C-GFUR) vertrekt ook maandagochtend. Er vertrekken dus twee in plaats van één A330-300’s maandag rond lunchtijd. Deze extra vlucht zorgt ervoor dat alle passagiers naar Montreal kunnen vliegen. Veel passagiers wachten sinds zaterdagochtend op hun vlucht
Dubbele vertraging
De Air Canada vlucht vanuit Toronto naar Schiphol van zondag is eenmalig uitgevoerd met een B777-200LR. Normaal wordt een A330-300 ingezet. Het toestel met registratie C-FNNH landde op tijd, maar vertrekt met een vertraging van dertien uur. De Boeing staat gepland te vertrekken om half 2 vannacht. Dit is uitgelopen naar 3 uur ‘s nachts. Normaliter vertrekt de vlucht rond het middaguur. De reden van deze volgende vertraging is dat dezelfde crew de Boeing terugvliegt en zij moeten eerst rusten. Mogelijk konden enkele passagiers van de zaterdagvlucht op zondag mee met de Boeing. Onduidelijk is hoeveel plek er nog was. De Air Canada 777 die nu op Schiphol staat heeft acht stoelen meer dan de gestrande A330.