De software die KLM Cityhopper de afgelopen drie jaar heeft gebruikt om brandstof te besparen, wordt op de hele vloot van KLM geïnstalleerd. Daarmee wordt een stap gezet naar de nieuwe eisen uit het klimaatakkoord van Parijs. Dat zegt toeleverancier Honeywell in een persbericht.
Hele vloot
Honeywell’s GoDirect Fuel Efficiency Software wordt op de gehele passagiersvloot van 115 toestellen en de vier vrachttoestellen van Martinair Cargo geplaatst. Volgens Hans Tettero, directeur Tactical Analysis Flight Operations van KLM, kan met de software ‘elk deel van de vlucht geanalyseerd worden en kunnen we zien waar we brandstof kunnen besparen en de efficiëntie kunnen verhogen.’
Analyse
Het systeem analyseert ruim 100 verschillende rapporten over de vlucht, en doordat de piloten via een dashboard realtime informatie krijgen, kunnen ze de vlucht direct aanpassen en daarmee het brandstofverbruik aan te passen en de CO2-emmissie te verminderen. “Piloten zijn meer bewust van het verbruik en daardoor besparen ze meer brandstof”, zegt Chauvigny de Blot, manager Flight Technical Support, Martinair.
Vijf procent
Volgens Honeywell hebben gebruikers die de software al langer inzetten een jaarlijkse besparing van vijf procent gemeld. Dat zou betekenen dat de 30 maatschappijen die de software nu gebruiken, samen zo’n 200 miljoen kilo brandstof hebben bespaard.
Klimaatakkoord
KLM Cityhopper maakt al drie jaar gebruik van de software van Honeywell en loopt daarmee voor op het klimaatakkoord van Parijs, waarin staat beschreven dat in 2030 broeikasgassen met 40 procent gedaald moeten zijn. Ook Turkish Airlines en Jet Airways gebruiken het systeem.