Vorige maand sloten Frankrijk en Duitsland een overeenkomst voor een verregaande samenwerking op het gebied van defensie. Dat meldt onder andere Reuters.
De Franse president Emmanuel Macron en de Duitse premier Angela Merkel hebben als gezamenlijk doel gesteld om medio volgend jaar met een ‘routekaart’ te komen. Daarin zullen de plannen voor de ontwikkeling van de verschillende defensie-systemen “meer concreet” worden gepresenteerd. Eén van de plannen is voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie Europees gevechtsvliegtuig.
Vervanging
Het modernste gevechtsvliegtuig in Frankrijk is de Dassault Rafale. Duitsland ontwikkelde met Spanje, Italië en Groot-Brittannië de Eurofighter Typhoon. Beide toestellen zijn “vierde generatie” gevechtstoestellen en zijn ontwikkeld in de jaren 80. Inmiddels zijn ze zo’n 15 jaar in gebruik en rond het jaar 2040 aan vervanging toe. Duitsland en Italië hebben daarnaast nog de oudere Tornado in de vloot, Spanje heeft de F/A-18C Hornet en Frankrijk de Mirage 2000. Al deze typen zijn ouder dan de Rafale en Typhoon. In plaats van afhankelijk te willen zijn van de Verenigde Staten, willen Frankrijk en Duitsland graag zelfstandig een nieuw gevechtstoestel ontwikkelen, ter vervanging van deze vliegtuigen.
Samenwerking
Duitsland en Frankrijk hebben de afgelopen jaren al veel samengewerkt op het gebied van de militaire luchtvaart. Europese concerns als Airbus en Eurocopter hebben het transportvliegtuig A400M ontwikkeld, maar ook de Tiger/Tigre gevechtshelikopter en de NH90 (maritieme) transporthelikopter. Hoewel deze toestellen meestal prima geschikt bleken voor hun taak, werden de projecten wel steeds gekenmerkt door problemen in de ontwikkelings- en implementatiefase. Of Frankrijk en Duitsland samen dus echt in staat zullen zijn om een vijfde-generatie “Euro-Joint Strike Fighter” te ontwikkelen, valt nog te bezien. In het verleden bleek de Frans-Duitse samenwerking ook niet altijd even robuust. De Rafale ontstond immers pas, nadat Frankrijk uit het “European Fighter Aircraft” (EFA) project stapte. De EFA is uiteindelijk doorontwikkeld tot de Eurofighter Typhoon.
Groot-Brittannië
Hebben de Britten nu het nakijken? British Aerospace (BAe) kan niet meer zonder internationale samenwerking – het is lang geleden dat de Britse luchtvaartindustrie zelfstandig nieuwe vliegtuigen ontwikkelde. Chris Boardman, topman bij BAe Systems, zei tijdens een persconferentie vorige maand: “Ik voel er geen dreiging van uitgaan, ik ben erg benieuwd hoe deze plannen zich ontwikkelen. Ik ben er van overtuigd dat wij als land en als bedrijf erbij zullen worden betrokken, op wat voor manier dan ook.” BAe is nog altijd een belangrijke partner in het Eurofighter Typhoon-project. Maar het afgelopen jaar tekenden de Britten overeenkomsten met de Japanse en Turkse luchtvaartindustrie, voor de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe gevechtsvliegtuigen.