Zo komt de nieuwe pier op Schiphol eruit te zien.
Animatie
Uit de computeranimatie van de pier kan opgemaakt worden dat de pier twee verdiepingen met krijgt, met grote raampartijen. Ook is veel zitruimte te zien. Ondanks dat het bord ‘A9’ te zien is, zal dit niet de naam worden. Topman van Schiphol Jos Nijhuis zegt al langer dat het niet de naam ‘A-pier’ krijgt, omdat er verwarring kan ontstaan tussen de uitspraak in Engels en Nederlands. De definitieve naam wil Schiphol nog niet bekend maken.
Nieuw
Met de bouw van de nieuwe pier en terminal wil Schiphol aan het groeiend aantal reizigers en vliegtuigen tegemoet komen. De luchthaven verwacht hier ieder jaar zo’n 14 miljoen reizigers te verwelkomen. De nieuwe terminal komt ten zuiden van Schiphol Plaza en wordt verbonden met de bestaande terminal. Cepezed en cepezedinterieur ontwerpen de nieuwe pier voor Schiphol.
Gates
De nieuwe flexibele pier wordt gebouwd ter hoogte van vrachtstation 1. Er komen acht nieuwe gates bij: vijf voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en drie voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde. De gates aan de zuidzijde zijn ook geschikt voor zes narrow-body vliegtuigen. In een later stadium komen er waarschijnlijk nog twee extra wide-body gates aan de zuidzijde van de nieuwe pier. Hiervoor moet het vrachtgebouw van KLM gesloopt worden.
Planning
Begin 2016 zijn de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe pier en terminal zichtbaar gestart. Sinds enige tijd wordt er op het platform gewerkt. De opstelplaatsen voor vliegtuigen waar passagiers met bussen naar toe gaan, zijn verplaatst en de grond is bouwrijp gemaakt. Naar verwachting is de nieuwe pier eind 2019 klaar. De terminal volgt in 2023.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!