De 737 MAX-9 krijgt concurrentie uit eigen huis. De grotere 737 MAX-10 kan ervoor zorgen dat het toestel niet lang meegaat. Dit vooruitzicht schetst de Ierse leasemaatschappij Avolon in een analyse over de 737 MAX.
De MAX-family bestaat uit de 737 MAX-8, -9 en -10. De toestellen zijn Boeing’s antwoord op de A320neo-serie van Airbus. De 737 MAX-8 vliegt inmiddels bij een aantal luchtvaartmaatschappijen, de -9 en -10 zijn nog in ontwikkeling.
Verschillen
De twee laatste varianten verschillen qua vliegbereik en grootte van elkaar. In de MAX-9 passen 220 passagiers, in de -10 gaan er 230. De MAX-10 kan meer passagiers vervoeren, maar heeft een kleiner vliegbereik dan de MAX-8 en MAX-9: 3215 nautische mijl (5960 kilometer) om 3515 nautische mijl (6510 kilometer).
MAX-8
Over de MAX-8 is de Ierse leasefirma duidelijk: dat toestel heeft een grote toekomst. “De 737 MAX-8 blijft het hart van de 737 MAX-family en is een belangrijk doel voor investeerders”, stelt de leasemaatschappij. De Boeing is volgens Avolon nog steeds goedkoper dan de A320neo, zowel per individuele stoel als per vlucht.
Waarde aangetast
Minder positief is het bedrijf over de MAX-9, die weinig verschilt van de MAX-10, die vijf jaar later werd aangekondigd. “De waarde van de MAX-9 is aangetast door de lancering van de MAX-10. Het is onduidelijk welke rol het toestel krijgt, maar waarschijnlijk is er een beperkte toekomst”, schrijft Avolon.
Orders
Of Avolon’s voorspelling uitkomt, moet nog blijken. Boeing had eind juli 3816 orders voor de 737 MAX staan. Avolon heeft zelf bij Boeing twintig 737 MAX besteld; tien MAX-8’s en tien MAX-9’s.