CommentaarNieuwsProfessional

Airberlin failliet: en nu? – Analyse

Airberlin heeft faillissement aangevraagd, maar vliegt door dankzij een 150 miljoen euro lening van de Duitse overheid. Ondertussen wordt de boel verkocht. Er wordt gesproken met Lufthansa en ‘een andere maatschappij’. Dat vindt Ryanair dan weer niet leuk en heeft een klacht ingediend.

Historie
Airberlin werd in 1978 opgericht door een voormalig Pan Am piloot als een chartermaatschappij. Sinds de beursgang in 2006 waren er bijna jaarlijks verliezen te melden. In 2011 stapte Etihad in, en kocht een aandelenpakket van 29 procent. De maatschappij uit het Midden-Oosten hoopt zo toegang tot de grote en lucratieve Duitse markt te krijgen. Diverse keren stopt de maatschappij grote sommen geld in de verlieslijdende carrier. Nu is de maat vol, Etihad is niet bereid opnieuw het chequeboek te pakken. Of is er nog een onderliggende reden?

Buiten de deur
De voor de hand liggende koper is Lufthansa en deze bevestigt in gesprek te zijn over de koop van delen van airberlin. Meer dan delen zal Lufthansa niet kunnen kopen, omdat de kartelwaakhond dat niet toe zal staan. Lufthansa kreeg vorig jaar wel toestemming 38 A320’s te leasen voor Eurowings. De Duitse flagcarrier zal zoveel mogelijk willen kopen om andere partijen buiten de deur te houden.

Geen commentaar
Airberlin heeft 27 procent van de binnenlandse vluchten en is dus een interessante koop voor buitenstaanders die een stuk van de Duitse luchtvaarttaart willen hebben. Lufthansa vliegt 68 procent van de binnenlandse vluchten. Een ander voordeel van een airberlin-koop is de beperkte aanwezigheid van lowcost carriers in het land. Slechts 33 procent van vluchten vanuit Duitsland wordt door een LCC uitgevoerd. In Europa ligt dat gemiddeld op 42 procent, en in Groot-Britannië zelfs op 61 procent. Er is dus markt om te vullen. Behalve Lufthansa is easyJet volgens diverse bronnen de ‘andere maatschappij’ die in gesprek is.

easyJet, ryanair en airberlin ©Cologne-Bonn Airport

Boos
Ryanair, nooit te beroerd voor een sterke mening, trekt hard van leer over de gang van zaken. “De overduidelijk samenzwering die zich momenteel in Duitsland afspeelt, betekent dat de EU actie moet ondernemen” aldus een verklaring van de prijsvechter. “De Duitse staat steunt met 150 miljoen de monopolie die Lufthansa wil verkrijgen. Door het opknippen van airberlin en het buitenhouden van concurrenten krijgt Lufthansa een schuldenvrij airberlin. Ticketprijzen voor Duitse binnenlandse routes zijn al hoog en zullen stijgen om de Lufthansa-monopolie te betalen.”

Terecht?
De beschuldigingen van Ryanair komen niet zomaar uit de lucht vallen. Boze tongen beweren al langer dat airberlin wordt klaargestoomd voor een Lufthansa overname. In december nam Thomas Winkelmann als hoogste baas het roer over bij airberlin. Winkelmanns vorige werkgever was Lufthansa. In de reorganisatie die volgde trok airberlin zich terug van veel markten waar Lufthansa ook op vloog.

Vervolgens begon Etihad een vrijage met Lufthansa. Etihad en Lufthansa kondigden eerst een codeshare overeenkomst aan en vervolgens dat ze nauwer samen zullen werken. En natuurlijk was er de verhuur van eenderde van de vloot aan Lufthansa. Waarom zou de grootste aandeelhouder van airberlin nauw samenwerken met de grootste concurrent? Dat Etihad nu de hand op de knip houdt voor airberlin, maakt dat Lufthansa haar slag kan slaan.

Tweede gelukkige?
Ryanair schreeuwt hard en dient klachten in bij de EU en de Duitse kartelwaakhond. Duitsland is een grote markt om te veroveren en met name de slots van airberlin zijn interessant. De failliete maatschappij heeft eenderde van de slots op de overvolle luchthaven Düsseldorf. Het vliegveld ligt midden in het economische hart van Duitsland en maakt het daarom zeer interessant. Lufthansa zal die zakenreizigers veilig willen stellen. Er is één groot probleem voor Ryanair: airberlin vliegt met A320’s en niet met 737’s zoals de ultra-LCC doet. Dankzij een uniforme vloot worden veel kosten bespaard. Een aankoop van airberlin heeft dus een groot minpunt voor Ryanair en maakt het minder aantrekkelijk. En dan is schreeuwen toch wat makkelijker.

Wie er wel met A320’s vliegt en veel zakenreizigers trekt? easyJet. Op de vraag of ze in gesprek zijn zegt een woordvoerder dus: “Geen commentaar”. En dat is heel wat anders dan ‘nee’.

Tags

Gerelateerde artikelen

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.