Frankfurt bouwt de nieuwe G-pier eerder in reactie op de passagiersgroei. De eerste fase van de pier moet er in 2020 staan om met name de groei in LCC-reizigers op te vangen. Het wordt dan ook een ‘no-frills’ pier, vergelijkbaar met de H-pier op Schiphol.
Terminal 3
Oorspronkelijk was de pier gepland in de tweede fase van de nieuw te bouwen terminal 3. Deze terminal moet in 2023 gereed zijn. De G-pier krijgt al een zone-verdeling en gatennummering die aansluit bij de plannen van T3. Terminal 3 krijgt naast de G-pier nog twee pieren. De totale capaciteit zal 14 miljoen passagiers zijn.
Fase 1
In de eerste fase van de G-pier komt er een extra capaciteit van 4 tot 5 miljoen passagiers per jaar. De kosten worden geschat op 200 miljoen euro. In de tweede fase wordt de capaciteit vergroot naar 7 miljoen reizigers en wordt de aansluiting gemaakt met de dan gebouwde terminal 3. In de laatste en derde fase zal de G-pier worden verlengd en er komen aerobruggen.
Bouw
De bouw start halverwege 2018 aan de zuidkant van het vliegveld. De bouwaanvraag is onlangs ingediend en de tender uitgeschreven. De ceo van het vliegveld zegt dat “door de parallel bouw van Terminal 3 en de G-pier blijft het vliegveld flexibel en kunnen we sneller groeien.” Totdat de nieuwe terminal klaar is worden passagiers met bussen naar de G-pier gebracht.
LCC
“Veel maatschappijen vragen het full-service aanbod van ons. Daarnaast is er steeds meer vraag naar LCC-vluchten”, aldus de ceo. “Deze maatschappijen stellen andere eisen en daar moeten we op inspelen. Met name de korte turnaround-tijden zijn belangrijk.” Ryanair kondigde onlangs aan zeven vliegtuigen te stationeren op Frankfurt Airport, midden in het hart van Lufthansa’s belangrijkste hub. Deze week zei Norwegian topman Bjorn Kjos tegen AeroTelegraph dat Frankfurt met de komst van Ryanair ook interessant wordt voor Norwegian om een long-haul basis te vestigen. Ryanair en Norwegian hebben een feeder-deal waarin passagiers één ticket kunnen boeken waarmee overgestapt wordt tussen beide maatschappijen.
Sneer Schiphol
Frankfurt lijkt nog een sneer richting Schiphol te geven. De ceo van Frankfurt zegt in de verklaring: “Onze twee bestaande terminals kunnen 64 miljoen passagiers aan. We kunnen dat ophogen naar 68 miljoen, maar dat is slechts een tijdelijke oplossing. Dat gaat ten koste van de kwaliteit.” Dat doet de luchthaven dus niet en bouwt de nieuwe pier eerder. De NEderlandse luchthaven bouwde een tijdelijke vertrekhal om de passagiersgroei op te vangen. Deze maakt in 2019 plaats voor de nieuwe pier die met een paar jaar vertraging wordt opgeleverd. Schiphol en Frankfurt zijn grote concurrenten van elkaar.