AirlinesIncidentenVliegtuigtype & -bouwer

Merendeel A320neo’s Indigo aan de grond

Veel A320neo’s van Indigo staan aan de grond. Bronnen zeggen dat het door motor problemen van de Pratt & Withney’s komt. IndiGo ontkent dat 84 annuleringen van vluchten met Airbus A320neo toestellen te maken hadden met motorproblemen. Volgens de Indiase low-budget carrier was het aan de grond houden van de toestellen gepland.

Dat zegt de maatschappij in een verklaring, nadat verschillende media meldden dat 13 toestellen door motorproblemen aan de grond gehouden zouden zijn. Elf daarvan staan in Delhi, één in Hyderabad en één in Chennai. Hoe lang de toestellen aan de grond blijven, is niet bekend.

Gepland
In de verklaring laat IndiGo weten dat in de planning, die in juni gemaakt is, het onderhoud aan de toestellen was opgenomen en dat daarom acht toestellen aan de grond werden gehouden. In een tweede verklaring die snel volgde, zegt de maatschappij dat nog eens vier toestellen aan de grond blijven, omdat de vervangende Pratt & Wittney motoren door de douane worden tegengehouden.

Reservemotoren
De problemen zouden ontstaan zijn, omdat IndiGo te weinig reservemotoren op voorraad heeft. “Op het moment staan acht A320’s aan de grond wegens een te kort aan reservemotoren. Dit was al ingecalculeerd toen we de planning voor juli-september maakten en hierdoor zijn geen extra vluchten geannuleerd,” zegt IndiGo.

Compensatie
In een gesprek over de resultaten over het eerste kwartaal, liet CEO Aditya Ghosh weten het te betreuren dat “er dagen zijn geweest dat we soms negen A320Neo’s aan de grond moesten houden wegens een gebrek aan onderdelen. Ondanks dat we door Pratt & Wittney deels gecompenseerd worden, zijn de verstoringen een uitdaging en zijn we niet blij.”

667 annuleringen
Uit de cijfers bleek ook dat in de periode tussen 21 juni en 3 juli 2017, 667 vluchten van IndiGo geannuleerd werden. Op 27 juni waren de grootste problemen, toen 61 vluchten geschrapt werden. Volgens Planspotters.net heeft Indigo 22 neo’s in de vloot. De maatschappij ontving de eerste A320neo in maart. Niet lang daarna wilde Indigo met een hoogtebeperking de motoren sparen.

Tags

Michiel Stol

Redacteur. Michiel is freelance journalist, die vroeger zoals veel jongens piloot wilde worden. Dat is hij uiteindelijk toch niet geworden. Voor Michiel is het mooiste plekje op de wereld toch wel het strand achter het vliegveld van Sint Maarten.

Gerelateerde artikelen

Back to top button