Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Up in the Sky»Doelgroep»Frequente reizigers»Parkeren op Schiphol volledig op de schop
Frequente reizigers

Parkeren op Schiphol volledig op de schop

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt21/08/2017Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Schiphol sloopt parkeergarage P2 en verandert daarom het parkeren in de buurt van de terminal. De prijzen gaan tot 12 procent omhoog, parkeertijd wordt beperkt, er komt een goedkopere valet parking en de Excellence garage wordt members-only. De veranderingen op een rij.

Sloop
P2 verdwijnt om ruimte te maken voor de bouwwerkzaamheden van de nieuwe terminal en pier. De parkeergarage sluit de toegangspoort op 1 oktober en kort na 1 november gaat de sloophamer erin. De garage kent ongeveer 3.000 plekken. Voor het parkeren dichtbij de terminal is de passagier na 1 oktober aangewezen op P1. De bedoeling is dat mensen maximaal 48 uur hun auto er neerzetten en niet langer.

Terminalparkeren
Populair bij zakenreizigers is het terminalparkeren. Auto in P1 of P2 en snel de terminal in; na de trip snel weer in de auto. Dat kostte 33,50 euro per dag. Na 1 oktober wordt dat 37,50 euro, een verhoging van 12 procent. Schiphol zegt voldoende beschikbare plekken te willen houden. Vanaf de derde dag komt er daarom een overschrijdingstarief 100 euro per 24 uur. Schiphol hoopt zo parkeerders te motiveren niet langer dan 48 uur op P1 te staan.

Per 1 oktober gaat een nieuw deel van P1 open, dan komen er 563 plekken bij. Er zijn dan in totaal 3.400 plekken.

Nieuwbouw voor P1

Nieuw
Een nieuwe parkeeroptie is P6 Valet parking. De reiziger geeft zijn of haar auto af bij P6, de garage die tot 1 oktober short stop parkeren is. Deze ligt aan de overkant van de ingang van plaza, vlakbij dus. Deze nieuwe parkeeroptie is met prijzen van 99 euro voor drie dagen een relatief goedkoop alternatief. Medewerkers parkeren de auto op een onoverdekt terrein in het noordwesten van Schiphol. Daar is plek voor 2700 auto’s. Er komt in P6 onder andere een lounge om op de auto te wachten.

Short-stop
De short-stop functie van P6 gaat naar P1. In de oude situatie was de eerste 15 minuten gratis, daarna kostte de garage twee euro per elf minuten. Dit gratis tarief komt te vervallen. P1 kost een euro per elf minuten. De WTC garage blijft zoals deze nu is.

Nieuwe toegangsweg
P6 krijgt een nieuwe toegangsweg die makkelijk te benaderen is vanaf de snelweg. Na de afslag van de A4 komt er op het Schipholterrein een nieuwe afslag die naar de Schiphol Boulevard leidt. Deze weg die voor het Hilton langsloopt wordt verbreedt naar twee stroken. Ook P1 Privium parkeren krijgt haar ingang aan de Schiphol Boulevard.

Terminal Valet
Dan is er ook nog Terminal Valet. In dat geval wordt de auto direct aan de vertrekhal (tussen 2 en 3) in ontvangst genomen. Dichterbij de terminal uitstappen dan daar kan niet. Het starttarief wordt verhoogd per 1 oktober van 43,50 euro naar 47,50 euro, een stijging van 9 procent. Terminal Valet is luxer dan P6 Valet. Er zijn extra services zoals auto wassen, bandenwissel en een boeketservice. De auto’s worden overdekt gestald.

Excellence
Echt luxe parkeren is het in de Excellence parking. Deze garage is gekoppeld aan terminal 3. De parkeerplaatsen zijn extra breed en er staat een rustig jazzmuziekje op. De garage is tot 1 oktober openbaar toegankelijk (tarief 43,50 per dag) en wordt daarna uitsluitend voor Privium Plus leden. Een lidmaatschap van Privium Plus kost 215 euro per jaar. Parkeren gaat tegen meerprijs.

Toekomst
Op de vraag of deze veranderingen voldoende zijn om de sloop van 3.000 plekken op te vangen, zegt een woordvoerder van de luchthaven: “Schiphol blijft zich verder ontwikkelen, ook wat betreft parkeerfaciliteiten.” Er lijkt ook een nieuwe -mogelijk tijdelijke- parkeergarage te komen. Deze zou parallel aan P1 komen, op het veld waar nu gras ligt en bomen staan, tussen P1 en het Citizen M hotel. Op een Schiphol-overzicht van toekomstige projecten stond deze garage ingetekend. De kogel hierover is echter nog niet door de kerk.

P1 ingang

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
parkeren Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025Netty Buijing
Recent

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?