Als er één ding is dat Southwest Airlines voor elkaar gekregen heeft, is dat het ticketprijzen in de VS enorm heeft laten dalen. Dat was al zo toen het begon in 1971 en dat doet het vandaag de dag nog steeds. Dat concluderen onderzoekers van de Darden School of Business van de Universiteit van Virginia. Volgens de onderzoekers is het zogenaamde ‘Southwest-effect’ nog steeds aanwezig. Ze onderzochten 109 verschillende markten waar Southwest tussen 2012 en 2015 instapte.
15 procent
In 56 van die markten daalden de gemiddelde ticketprijzen met 15 procent. In 74 andere markten daalden de ticketprijzen met gemiddeld 10 procent. Door die prijsdalingen steeg de vraag naar vluchten in die markten met 28 tot 30 procent. Slechts bij twaalf van de onderzochte markten zijn de prijzen gestegen.
Springlevend
“Het Southwest-effect is nog steeds springlevend,” concluderen onderzoekers Beckstein en Campbell. “We hebben geen bewijs gevonden dat het effect is uitgewerkt of dat andere maatschappijen van vergelijkbare belang en grootte het zelfde effect hebben bewerkstelligd.”
Negen miljard dollar
Uit het onderzoek blijkt dat op routes waar Southwest non-stop vluchten aanbiedt, de enkele ticketprijs met 45 dollar gedaald zijn. Waar Southwest aansluitingen verzorgt, zijn de prijzen met 17 dollar gedaald. Daarmee wordt dankzij de maatschappij jaarlijks ruim negen miljard dollar door reizigers bespaard.
727 toestellen
Southwest Airlines begon in 1971 als regionale maatschappij in de Amerikaanse staat Texas. Toen het begon, had de maatschappij vier toestellen en 154 medewerkers. Door de jaren heen groeide het bedrijf exponentieel. Mede door een aantal overnames, heeft de maatschappij nu 727 toestellen in gebruik, werken er 54.000 mensen en vliegt Southwest op ruim 100 bestemmingen in de VS, Mexico, Centraal Amerika en het Caribisch gebied.