AirlinesFrequente reizigerKLMNieuwsNL nieuwsOnderwerpProfessional

KLM huurt nog twee CityJet-toestellen

In de zomerperiode huurt KLM nog twee Avro RJ-85 toestellen van CityJet. Dat is naast de twee die al voor langere tijd gehuurd worden. Dat bevestigt een woordvoerder desgevraagd aan Up in the Sky.

Back-up
De inhuur begon circa twee weken geleden en dient als back-up omdat enkele toestellen voor onderhoud in de hangar staan. De woordvoerder voegt eraan toe dat de twee extra RJ-85’s nog enkele weken voor KLM zullen vliegen. Een exacte einddatum kan hij niet geven. CityJet levert de vliegtuigen als wetlease, waarbij ook personeel wordt verhuurd.

Vier
Momenteel huurt KLM vier Avro’s van CityJet. Met de gehuurde vliegtuigen vliegt KLM Cityhopper naar London City Airport, Birmingham, Hamburg, Dublin en Praag, zo blijkt uit gegevens van Flightradar24 en KLM. Ook de eigen Embraers worden op die routes ingezet.

Air France
Zustermaatschappij Air France huurt ook van CityJet. “Air France heeft sinds enkele jaren een wetlease contract met Cityjet om enkele Europese routes te vliegen vanuit Parijs Charles de Gaulle met regionale vliegtuigen”, zegt een woordvoerster tegenover Up. “Momenteel least Air France tot 4 vliegtuigen van het type Avro RJ85 tot waarschijnlijk het eind van de winter 17/18.”

Nog meer
Analyse van gegevens van Flightradar24 laat zien dat sommige dagen nog eens twee tot drie toestellen voor Air France-KLM vliegen. In totaal gebruikt de Frans-Nederlands luchtvaartreus dus tenminste tien toestellen van het Ierse CityJet. CityJet heeft een vloot van 15 Avro RJ85’s. Met drie toestellen wordt nauwelijks gevlogen; de Avro-vloot wordt dus bijna volledig voor Air France-KLM ingezet.

CityJet
In 2002 kwam de maatschappij volledig in handen van Air France. Air France-KLM verkocht CityJet in mei 2014 weer. Air France least al langer toestellen. KLM kondigde een wetlease-overenkomst aan in april 2017. Behalve de Avro’s heeft CityJet ook zes Sukhoi Superjets in de vloot (waarvan er vier voor Brussels Airlines vliegen) en veertien CRJ-900’s die voor SAS vliegen. Begin 2017 kondigde CityJet aan tenminste 80 procent van de vluchten een wetlease moet worden. De lijndiensten zijn sinds die aankondiging tot een minimum beperkt. De maatschappij stopte onder andere met de bestemmingen Amsterdam en Parijs.

Een flight review van de RJ-85 maakte Up in februari.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button