Klanten van KLM kunnen vanaf vandaag betalen via de Chinese online dienst WeChat Pay. Het is de eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij die deze betaalmethode aanbiedt.
QR-code
Wanneer de klant via een desktop een ticket via KLM.com boekt en daarbij WeChat Pay als betaalmethode kiest, wordt er een QR-code gegeven. Door het scannen van deze code worden gebruikers naar WeChat Pay doorgeleid. Het bedrag wordt vervolgens afgeschreven en de betaling met succes afgerond.
Mobiel
Klanten die een ticket via hun mobiel of via de WeChat-app boeken en daarbij WeChat Pay als betaalmethode kiezen, worden automatisch naar WeChat Pay doorgeleid waar ze eenvoudig hun ticket kunnen betalen. Gebruikers hoeven hun betaalpas of credit card maar één keer te koppelen aan WeChat Pay om van de dienst gebruik te kunnen maken.
Strategie
“De WeChat Pay-betaalmethode is een perfecte volgende stap in onze sociale mediastrategie. Wij willen aanwezig zijn op de platformen waar onze klanten zijn; in China is dat op WeChat. Dit land heeft zich ontwikkeld tot een zeer belangrijke markt voor KLM. WeChat Pay geeft ons waardevolle inzichten waarmee we in de toekomst ook op andere sociale mediaplatforms betaalmethoden kunnen implementeren”, vertelt Pieter Elbers, CEO van KLM.
Vluchtinformatie
KLM startte in 2014 met een WeChat-account om haar Chinese passagiers diensten en commerciële aanbiedingen via het platform te kunnen bieden. Sinds mei 2017 kunnen klanten ook hun boekingsbevestiging, incheckmeldingen, boarding pass en vluchtupdates ontvangen. Bijna 25% van alle Chinese KLM-klanten die online boeken, ontvangt nu vluchtinformatie via WeChat.
Video