Een alternatieve uitvliegroute voor Lelystad Airport kan een uitkomst bieden voor vliegveld Teuge. De nieuwe route is korter, geeft minder hinder en spaart Teuge. Dit stellen werkgeversorganisatie VNO-NCW en het vliegveld.
Sluiting
De geplande nieuwe uitvliegroute voor Lelystad loopt recht over vliegveld Teuge heen en zou de sluiting van het vliegveld betekenen. Het Nationaal Paracentrum Teuge kan met de uitvliegroute niet meer functioneren. Leden van de Tweede Kamer en Provinciale Staten uit Overijssel en Gelderland brachten vanochtend een werkbezoek aan Teuge.
Nieuwe route
VNO-NCW en het vliegveld hebben het Engelse adviesbureau Helios gevraagd om naar een nieuwe route, B++ genaamd, te kijken. Helios gaf ook voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu al een second opinion.
Potentie
De nieuwe uitvliegroute heeft volgens Helios potentie. De organisatie stelt “Dat het er op lijkt, dat de route in potentie de totale milieueffecten kan beperken en daarnaast operationeel acceptabel is en daarom in aanmerking moet komen voor nadere beoordeling”.

Voordelen
De nieuwe uitvliegroute is volgens de initiatiefnemers twintig kilometer korter, zorgt voor minder gehinderden en levert luchtvaartmaatschappijen ook voordelen op: een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot.
Tijdelijke oplossing
Het voorstel biedt een tijdelijke oplossing, tot 2023. Dan moet het Nederlandse luchtruim opnieuw worden ingedeeld. VNO-NCW Midden wil bij die onderhandelingen aan tafel zitten, “om ervoor te zorgen dat onnodig laagvliegen wordt voorkomen”, aldus voorzitter Jacco Vonhof.
13 vluchten
Luchthaven Lelystad gaat op 1 april 2019 open, maar het aantal vliegbewegingen blijft zeker tot 2023 beperkt tot maximaal 10.000 per jaar. Dat komt neer op maximaal dertien vluchten per dag.



Verschillend
VWO