De rechter in Willemstad heeft Insel Air definitief surseance van betaling verleend. Eerder was Insel al voorlopig in surseance. De uitspraak betekent dat de maatschappij tot augustus 2018 de tijd heeft om orde op zaken te stellen. Insel verkeerde afgelopen jaar in financiële problemen en moest afslanken om weer winstgevend te worden.
Blij
Het bestuur van Insel Air zegt in een verklaring blij te zijn met het besluit van de rechter. “We zien dit als een kans om in de zeer nabije toekomst onze commerciële partners een beter voordeel te bieden.” Ook de schuldeisers konden zich in de stap vinden, niemand stemde tegen.
Gestabiliseerd
De directie zegt in een presentatie aan de rechter, opgetekend door diverse lokale nieuwsmedia, dat de passagiersaantallen gestabiliseerd zijn en de inkomsten langzaam weer wat toenemen. De verwachting is dat half september weer een MD80 jet kan worden ingezet op de route naar Sint Maarten. Daarna volgen onder andere Suriname, Haiti en Venezuela. De directie denkt zelfs aan verdere uitbreiding naar Colombia en Brazilië. Nog voor het einde van het jaar moet dat gerealiseerd zijn.
Wetlease
Insel Air is tot nu toe genoodzaakt gebruik te maken van enkel de Fokker 50’s op Curaçao. De MD-80’s werden door de Curaçaose luchtvaartautoriteit aan de grond gehouden. Volgens de maatschappij was er onderhoud nodig, al gingen berichten rond dat de toestellen niet veilig waren. De vliegtuigen – die in Aruba geregistreerd staan – werden via een wetlease-overeenkomst gebruikt. Dit was voor Insel bovendien een grote kostenpost tijdens de financieel zware periode.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!