American Airlines ziet een druk op de trans-Atlantische low-cost markt. Dat zei senior VP revenue management Don Casey tijdens een luchtvaartconferentie in Las Vegas, meldt Flight Global. Volgens Casey heeft de komst van prijsvechters veel invloed op de ticketprijzen in de economyclass.
Druk
Onder meer long-haul budgetmaatschappijen als Norwegian en Wow Air zorgen voor druk op de waarde van vliegtickets op de trans-Atlantische routes. Echter compenseren de hogere prijzen voor premium zitplaatsen evenals een hoge loadfactor het verlies door lagere prijzen. Bij American nam de opbrengst per passagier met 2,2 procent af samen met een 1,3 procent afname in capaciteit gedurende de eerste helft van 2017. Toch groeide de loadfactor in dezelfde periode met 4,8 procent.
No frills
De Amerikaanse carrier merkt vooral het effect op de routes waar er concurrentie met LCC’s is. Bijvoorbeeld in Londen, waaruit Norwegian meerdere Amerikaanse bestemmingen bedient. Volgens Casey is American op deze routes met directe concurrentie competitiever qua ticketprijzen dan op andere routes. In 2018 hoopt de maatschappij op de trans-Atlantische markt met een basic economy product beter bestand te zijn tegen de lage ticketprijzen van de low-cost concurrenten. Tegen het einde van september moet het zogenaamde no-frills basic economy al op binnenlandse vluchten in de VS beschikbaar zijn.