IndustrieNieuwsProfessional

Nieuw: LCC bouwt eigen hotel-resort

Eén van de grotere Amerikaanse LCC’s, Allegiant Air, heeft aangekondigd haar eigen resortcomplex te bouwen in Florida. Dat is een breuk met de industriemores.

SunSeeker
Voor 600 miljoen dollar bouwt Allegiant het 22 hectare grote SunSeeker resort in Port Charlotte, Florida. Het resort bestaat uit een groot resort-hotel, negen appartemententorens, een haven, strand en een winkel- en dinercentrum. De locatie? Vlakbij Punta Gorda Airport met als enige lijndienst-gebruiker: Allegiant.

Ervaring
Tot voor kort was Allegiant, net als de meeste LCC’s over de hele wereld, afhankelijk van package-deals met andere partijen voor het aanbod van complete vakanties. Allegiant geeft een aantal redenen om zelf een resort te bouwen en beheren. Voor het grootste deel gaat het om de ‘experience’. Als de maatschappij een hotelkamer verkoopt dan regelt het nu alleen de transactie. Met het eigen resort is het onderdeel van de klantervaring. Hierdoor zijn er meer “momenten van interactie met de klant”, aldus Allegiant. Het aanbod gaat dus veel verder dan alleen de vlucht van A naar B, waardoor er veel meer invloed is op de vakantie-ervaring.

Leisure
Een andere belangrijke reden is dat het bedrijf zich wil ontwikkelen als leisure merk. Het is een soort omgekeerde wereld. Merken als TUI, Corendon en Thomas Cook hebben een airline (opgericht) om mensen in hun hotels te krijgen. Dat zijn vooral hotel-bedrijven. Bij Allegiant, een luchtvaartmaatschappij, werkt het andersom, door een hotel te bouwen heeft de maatschappij de passagier ook na de vlucht iets te bieden. Het komt niet vaak voor. Pan Am heeft ooit een hotelketen gehad (InterContinental). Ook United en TWA hebben stappen gezet in die wereld. Maar dat is allemaal verkocht. ANA heeft wel nog hotels.

Vreemde eend
De maatschappij is een wat vreemde eend in de bijt. Er wordt met (zeer) oude toestellen gevlogen. Deze worden veel minder ingezet dan bij andere LCC’s. Dit kan omdat de kosten laag zijn. Een oude MD-80 koopt Allegiant voor 3 miljoen dollar. Een schijntje vergeleken bij nieuwe toestellen van dezelfde grootte. De maatschappij vliegt veel van kleinere vliegvelden en markten. Door deze manier van werken is het heel flexibel in vliegtuiginzet.

Voordelen
De voordelen die Allegiant ziet voor het nieuwe project zijn onder meer de marketing die op meerdere momenten kan worden ingezet. Maar ook de gesloten distributie. Ze zijn niet meer afhankelijk van een andere partij, waardoor er ook geen gevoelige prijsinformatie kan weglekken naar concurrenten. Dit is waar het misging bij Ryanair met haar Ryanair Holidays dit jaar. De partner die de pakketreizen verzorgde zou de informatie doorgespeeld hebben. Het programma werd stopgezet en later met een andere partner opnieuw opgestart. LCC’s kopiëren vaak ideeën van elkaar. Wie weet iets voor in de toekomst: Ryanair Resorts.

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button