De aandeelhouders zijn akkoord, daarmee is Delta een stap dichterbij het doel: een belang in Air France-KLM èn een zetel in de Board of Directors. De Amerikanen krijgen dan een grote vinger in de pap, ook bij beslissingen over wie welke routes vliegt.
Heathrow
Up in the Sky sprak met Steve Sear, bij Delta verantwoordelijk voor allianties en partnerschappen. Nadat Delta een belang nam in Virgin Atlantic, werd het gezamenlijke routenetwerk en wie welke route vliegt, tegen het licht gehouden. En veranderde het een en ander. “Zo heeft Virgin de route tussen Seattle en Heathrow overgenomen en Delta die tussen Atlanta en Heathrow,” aldus Sear.
Optimaliseren
“We maken de planning gezamenlijk en we kijken daarbij naar wie de beste resultaten uit een bepaalde route kan halen. We willen altijd het netwerk optimaliseren en hebben dezelfde belangen.” Volgens de vice-president bij Delta ligt ook het goedkeuringstraject voor de deelnemingen en de uitgebreide joint-venture op schema en zou deze conform de planning in 2018 zijn beslag moeten krijgen.
Initiatieven
Dankzij de deelneming van Delta in Air France-KLM krijgt de Amerikaanse airline ook een ‘seat at the table’. Sear: “Dat versterkt natuurlijk de invloed die je kunt uitoefenen ten opzichte van het hebben van alleen een joint-venture. Je komt sneller tot het nemen van initiatieven en je deelt de bottom line.” Als gevolg van Franse wetgeving, verdubbelt de zeggenschap van aandeelhouders als zij aandelen twee jaar in bezit hebben.
Wens
Delta en China Eastern hebben dan samen meer zeggenschap binnen de holding dan de Franse staat. Dat biedt ze de mogelijkheid om in te grijpen binnen het concern en meer specifiek, bij Air France. Een langgekoesterde wens van KLM. “We kunnen op dit moment niet speculeren over toekomstige zakelijke beslissingen,” pareert Sear die vraag. “Ik geef daar geen commentaar op.”
Jet
Een strategie van Delta is om een belang te nemen in (joint-venture) partners. Een logische volgende stap lijkt dan ook dat de carrier investeert in het Indiase Jet Airways. “Daar kan ik natuurlijk ook niet over speculeren. Jet is een geweldige partner voor ons, die een gat vult dat we hadden in India. Ze bieden ons, via Amsterdam en Parijs, geweldige toegang tot een snelgroeiende markt. We zouden daar het liefst ook direct op vliegen, maar door de subsidies vanuit het Midden-Oosten is dat niet haalbaar.”
Japan
Door het partnerschap met Korean, lijkt de positie van Delta in Japan ook veiliggesteld. Sear: “Door de nieuwe joint-venture met Korean Air transformeert ons Pacific-netwerk en de strategie daar. We zijn leidend in Japan, maar zonder partner is het lastig. Dankzij Korean en (de deelneming in, red.) China Eastern hebben we in dat deel van de wereld nu ook alle verbindingen met de grotere regio.”
Ongekend
KLM-ceo Pieter Elbers deelde eerder zijn grote voorliefde voor Delta -voor het bedrijf en de werkwijze- met Up. Die liefde blijkt geheel wederzijds. “KLM is al 20 jaar een perfecte partner, zowel qua netwerk als qua merk, vertrouwen, waarden en flexibiliteit. KLM is leidend in Amsterdam en beyond, zoals wij dat in Atlanta en beyond zijn,” zegt Sear. “Samen zijn we ongekend sterk.”