KLM heeft als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een officiële zakelijke WhatsApp-account. “Dit is echt een grote volgende stap in onze social media-strategie,” zegt KLM-ceo Pieter Elbers.
Talen
WhatsApp en KLM werken samen in het testen van manieren waarop bedrijven met hun klanten communiceren. Als onderdeel van de test, kunnen KLM-klanten wereldwijd hun boekingsbevestiging, incheckmelding, instapkaart en vluchtupdates ontvangen via de chatservice. “En in tien talen vragen stellen,” aldus KLM.
Pionier
KLM is niet alleen de eerste luchtvaartmaatschappij met een zakelijke account bij WhatsApp, ze zijn daarmee sowieso pionier in de zakenwereld. WhatsApp, sinds 2014 eigendom van Facebook, heeft als onderdeel van het nieuwe project een zakelijke applicatie gebouwd, waarmee bedrijven op een snelle en persoonlijke manier contact kunnen onderhouden met de klanten.
Aanwezig
Elbers: “Wij willen aanwezig zijn op de platformen waar onze klanten zijn; met 1 miljard gebruikers is het daarom logisch om als bedrijf een WhatsApp-account te hebben. Met een officieel en beveiligd WhatsApp-account kunnen we onze klanten van over de hele wereld dag en nacht en op een betrouwbare wijze van vluchtinformatie voorzien.”
Grootste
Nog geen twee weken geleden maakte KLM bekend dat zij als eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij klanten de mogelijkheid biedt te betalen via WeChat Pay. De betaalapplicatie van We Chat, de Chinese tegenhanger van WhatsApp. KLM omarmde social media als manier om te communiceren met de klanten al in een vroeg stadium. De maatschappij heeft naar eigen zeggen, met 250 medewerkers, het grootste socialmedia-team ter wereld.