NieuwsNL nieuwsOnderwerpProfessionalSchiphol Airport

Wat heeft Schiphol gebracht de afgelopen 10 jaar?

Morgen praten politiek Den Haag en de sector onder andere over het beleid op luchthaven Schiphol. Up in the Sky dook in de jaarverslagen over 2006 en 2016 en vroeg aanvullende informatie op. Daar kwam onder meer uit naar voren dat het aandeel vrijetijdsverkeer over die 10 jaar is gegroeid naar tweederde van het totaal.

Reismotief
Of een nieuwe bestemming nu bijdraagt aan het vestigingsklimaat van Nederland, of dat het een zoveelste pretvlucht betreft, daar kun je over twisten. Maar wie de reizigers zijn die op die bestemmingen vliegen, dat is bekend. Schiphol vraagt de passagiers namelijk sinds jaar en dag naar het reismotief.

Vrienden
Het aantal passagiers dat via Schiphol reist, is in de afgelopen jaren toegenomen van 46,1 miljoen in 2006 naar bijna 63,6 miljoen passagiers vorig jaar. In 2006 lag het aandeel van het vrijetijdsverkeer -het percentage passagiers dat aangeeft dat zij reizen voor vakantie of bezoek aan familie of vrienden- op 60 procent. Op het totaal gaf 39 procent ‘zakelijk’ op als reismotief en de resterende 1 procent ‘overig’.

Kruisje
Tien jaar later, geeft 66 procent (tweederde) van het aantal reizigers dat vanaf of via Schiphol reist, aan dat te doen voor vakantie of een bezoek aan vrienden of familie. Een toename van 6 procentpunt. Dat ging voornamelijk ‘ten koste’ van de zakelijke reizigers. Dat percentage daalde over dezelfde periode tot 32 procent (min 7 procentpunt). De resterende 2 procent zette een kruisje bij ‘een andere reden’ dan bovengenoemde.

Bestemmingen
Op Schiphol kwamen er de afgelopen tien jaar per saldo 52 nieuwe bestemmingen bij. Dat zijn er gemiddeld vijf per jaar. Het aantal lijndienstbestemmingen voor passagiers lag eind vorig jaar op 293, tien jaar eerder waren dat er 241. Wanneer vracht ook wordt meegenomen, groeide het aantal bestemmingen in die tien jaar van 269 naar 322. Binnen dat totaal ging het aantal routes binnen Europa van 155 naar 194; voor intercontinentaal vervoer was dat van 114 naar 128. Een groei van veertien verre bestemmingen in tien jaar.

Transferpassagiers
Voor het belang van Schiphol als knooppunt, is het relevant om te kijken naar het verschil in overstappende passagiers en passagiers die Amsterdam als begin- en eindpunt hadden. In de afgelopen 10 jaar was de toename van het aantal passagiers van wie de reis begon of eindigde op Schiphol (directe vluchten) was zo goed als dubbel zo groot als die van de stijging van het aantal transferpassagiers (met een overstap op Schiphol).

Lijndienst
Het zogenoemde o/d-verkeer nam toe van 26,9 miljoen passagiers in 2006 naar 39,6 miljoen in 2016; een plus van 47 procent. Het aantal transferpassagiers groeide in diezelfde periode met 25 procent van 19,2 miljoen tot 24 miljoen. Tussen 2006 en 2016 nam het aantal passagiersmaatschappijen dat in lijndienst op Schiphol vliegt, af van 92 tot 88. Ook bij vracht daalde het aantal, hier gaat het om respectievelijk 119 en 111 airlines.

Top-5
In 2006 bestond de top-5 van maatschappijen op Schiphol gemeten naar vliegbewegingen uit: KLM, Transavia.com, easyJet, Martinair Holland en Lufthansa. Vergelijkbare cijfers over 2016 zijn niet beschikbaar, wel is bekend wat afgelopen jaar de grootste maatschappijen waren gekeken naar passagiersaantallen. Dat waren: KLM, easyJet, Transavia, Delta en TUI.

Tags

Eva Schouten en Joeri van Ormondt

Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Joeri is hoofdredacteur bij Up. Regelmatig werken ze samen aan artikelen/projecten.

Gerelateerde artikelen