“Je kunt alleen een selectiviteitsbeleid toepassen als er alternatieven zijn en die zijn er nu niet,” zegt Schiphol-ceo Jos Nijhuis donderdag, in aanloop naar het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer, tegen Up in the Sky.
Hoorzitting
De sector en de politiek praten daar over het selectiviteitsbeleid en Lelystad. “Rotterdam is vol, Eindhoven is bijna vol en Lelystad gaat later open dan wij wilden,” zegt de topman van Schiphol Group, dat ook eigenaar is van die regionale luchthavens. Tijdens een hoorzitting over Lelystad in 2014, was Schiphol de enige partij die wilde dat Lelystad snel van de grond zou komen.
Wringt
Nu zit Schiphol zo goed als vol en is er een roep om bepaalde airlines te weren van de nationale luchthaven. “Dat is lastig,” zegt Nijhuis. “De slotuitgifte is volledig geliberaliseerd en als er slots zijn, kun je geen nee zeggen.” Behalve dat het plafond aan het aantal vliegbewegingen in zicht is, wringt het ook op de grond, zeker in de piekmomenten. Nijhuis: “Het wringt, maar het is wel mogelijk, dat hebben we gezien.”
Zwaarwegend
De uit te geven capaciteit -waar Schiphol de eindstem in heeft- afknijpen, is volgens Nijhuis ook geen optie. “Als je de capaciteit die er is conform het Aldersakkoord niet uitgeeft, moet je wel een heel zwaarwegende reden hebben. Anders accepteren airlines dat niet.” Aan het weren van ‘pretvluchten’ heeft de Schiphol-ceo geen boodschap. “Sowieso is low-cost niet synoniem aan leisure. En dan nog zijn er geen handvatten om welke vluchten dan ook te weren.”