De topman van Emirates, Tim Clark, zei tegen de Telegraaf dat hij dagelijks een derde A380vlucht naar Schiphol wil sturen. Emirates verklaarde later “>dat een derde vlucht momenteel niet in de planning zit. Maar kan dat zomaar, een vlucht toevoegen? Up in the Sky zocht het uit.
Bilateraal
Om op een route te kunnen vliegen zijn, naast operationele zaken zoals vliegtuigen, twee dingen nodig: slots en traffic rights. Slots vraagt een maatschappij aan bij de onafhankelijke slotcoördinator. De traffic rights staan, in dit geval, beschreven in de bilaterale overeenkomst die gesloten wordt tussen landen; dus tussen Nederland en de Verenigde Arabische Emiraten, waar Dubai onder valt.
Geen beperking
Een woordvoerster van het ministerie van I&M zegt desgevraagd tegen Up in the Sky dat het verdrag tussen beide landen een liberaal verdrag is. Dat houdt in dat er geen beperking in het aantal vluchten tussen Nederland en de Verenigde Arabische Emiraten is. Dat is anders dan bijvoorbeeld het verdrag dat met Qatar gesloten is, daarin staat dat er maximaal één dagelijkse passagiersvlucht van een Qatarese maatschappij mag zijn. Voor vluchten vanuit Dubai is die beperking er dus niet en zijn extra vluchten in principe mogelijk.
Voorwaarde
De bilaterale overeenkomst kent echter een belangrijke voorwaarde. In artikel 9 van het in 1990 gesloten verdrag staat dat “aangewezen luchtvaartmaatschappijen [..] rekening houden met de belangen van de luchtvaartmaatschappijen van de andere partij, teneinde te voorkomen dat de diensten die de laatstgenoemde maatschappijen op dezelfde route [..] op onredelijke wijze worden getroffen.” De woordvoerster van I&M zegt tegen Up dat als Emirates een extra vlucht zou willen exploiteren er door Nederland gekeken zal worden “welk effect het heeft op de home carrier. Het mag geen negatief effect hebben.” Het ligt volgens haar voor de hand dat een extern bureau dit in kaart zal brengen. Daarna is het aan I&M om de knoop door te hakken en wel of geen toestemming te verlenen.
Slots
Als er toestemming komt dan is er het volgende probleem: slots. Schiphol is vol en extra slots zijn in principe niet beschikbaar. Emirates heeft nu twee dagelijkse slotparen voor de passage-vluchten. Daarnaast heeft de maatschappij ook slots waar vrachtvluchten van Emirates Skycargo gebruik van maken. Uit een inventarisatie van Up in the Sky blijkt dat er in de week van 28 augustus tot 3 september zeventien vrachtvluchten waren. Emirates zou een afweging kunnen maken een slotpaar waar nu een vrachtvlucht gebruik van maakt in te wisselen voor een passagiersvlucht. Een slot is een slot, een maatschappij mag bepalen wat voor vlucht op welke bestemming er op het slotmoment binnenkomt. De slotcoördinator mag geen onderscheid in slots maken.
Ochtend
Het overgrote deel van deze ‘vracht’-slots zijn in de ochtend. Dat zou een mooie aanvulling op het passage-netwerk zijn van de golfmaatschappij. De huidige twee vluchten komen binnen om 13:15 uur en 20:00 uur en vertrekken circa twee uur later. Wat slots betreft zou het na een opoffering van vrachtvluchten kunnen. Rest het oordeel van I&M. En natuurlijk de vraag of Emirates überhaupt een derde vlucht wil.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
