Air France Industries KLM Engineering & Maintenance voorspelt wanneer een APU stuk zal gaan en voert onderhoud uit nog voordat dat gebeurt. De onderhoudsafdeling deed dit al langer voor sommige type vliegtuigen en motoren.
Monitoren
Het systeem dat onderhoud voorspelt heet Prognos en baseert zich op big data. Dankzij de data wordt de Auxilary Power Unit (APU) gemonitord. De data wordt bij elke stop op Parijs of Schiphol verstuurd naar een centrale computer. Door de vele ervaring weet AFKL wanneer bepaalde onderdelen bij welke waarden stuk gaan. Nog voordat die waarde bereikt wordt, kan er dan onderhoud worden uitgevoerd.
Simpel
Prognos is gebaseerd op een simpel idee. Monteurs van Air France ontdekten dat de brandstofpomp van de A380 steeds stuk ging bij een bepaalde waarde die de sensoren waarnamen. Iemand bedacht om de pomp preventief te vervangen als de waarden bijna bij het moment van stukgaan aankwamen. Onlangs legde de digitale topman van de onderhoudstak aan Up in the Sky uit hoe dergelijke ‘simpele’ ideeën uitgroeien tot een systeem waarmee een concurrentievoordeel mee wordt behaald, zoals Prognos.