Paperback | 113 pagina’s | € 21,50
ISBN 978-90-45016-82-5
Atlas Contact | 2009
In de zomer van 2009 werd Alain de Botton door de eigenaar van Heathrow uitgenodigd om een week op de luchthaven te verblijven en daar in woord iets mee te doen. Na aanvankelijke twijfel – zou hij zich zo niet al te makkelijke voor een kapitalistisch karretje laten spannen – vroeg Alain de Botton zich af hoe je een marsmannetje het best met alle facetten van onze wereld, mooi en lelijk, kennis kon laten maken. Zijn conclusie was dat een luchthaven alles in zich heeft wat de mensheid karakteriseert, en hij was om.
In Een week op de luchthaven doet Alain de Botton verslag van zijn verblijf op Heathrow. Als een vlieg op de muur met voldoende tijd omhanden vallen hem dingen op die de gemiddelde reiziger al dan niet bewust negeert. Afscheids- en verwelkomingsscènes à la Hello, goodbye, het veeleisende werk van beveiligingsmedewerkers en de schoenpoetser die van 8.00 tot 21.00 op zijn post zit. Maar ook de reis die een koffer aflegt na te zijn ingecheckt, de luxe hapjes in de First Class lounge en de aantrekkingskracht van de winkels en hun waren na de douane. Alain de Botton houdt vast aan zijn visie van de luchthaven als schaalmodel van de wereld, en extrapoleert alles wat hij ziet dienovereenkomstig terwijl hij zich nu en dan lijkt af te vragen wat zijn observaties dan wel niet over het echte leven zeggen.
Een sluitend antwoord daarop is er niet, al is het maar omdat de meeste mensen tijdens een reis niet hun gebruikelijke zelf zijn. Dat daargelaten laat Een week op de luchthaven zien dat vliegvelden haast magische plekken zijn, waar mensen uit alle windstreken merendeels probleemloos langs elkaar heen bewegen, elk met een eigen doel en kijk op dingen. Dankzij Alain de Botton zal na het lezen van Een week op de luchthaven geen vliegveld meer enkel dat zijn.
Boekrecensies
De nieuwste recensie van een luchtvaartboek vind je elke andere woensdag in de boekenrubriek.