Airport ReviewFrequente reizigerNieuwsReviewTravel

Airport review: Londen Gatwick

Londen Gatwick, North Terminal
Bezoek: juli 2017
Waardering: Waardering_Recensie_Sterren_3
Up in the Sky bezocht in juli 2017 luchthaven Londen Gatwick. Een verslag:



Gatwick is een van de vijf luchthavens van Londen. Na Heathrow is het de drukste luchthaven van het Verenigd Koninkrijk met in 2016 circa 43 miljoen passagiers. Tot 2016 was het bovendien het drukste vliegveld met maar één operationele start- en landingsbaan. Inmiddels is dat de luchthaven van Mumbai. Gatwick heeft eigenlijk twee parallel gelegen landingsbanen, maar door de korte tussenafstand kunnen deze niet tegelijk gebruikt worden.

Maatschappijen
Gatwick wordt door tientallen maatschappijen bediend. British Airways, easyJet, Virgin Atlantic, Monarch Airlines, Norwegian en charters Thomas Cook en Thomson Airways hebben er een hub. Voor easJet is Gatwick de belangrijkste bases met 60 gestationeerde vliegtuigen. Vanuit Nederland is Gatwick rechtstreeks bereikbaar met British Airways en easyJet, per vlucht vanuit Amsterdam. KLM vliegt op Heathrow en Londen City.


Toestellen van easyJet geparkeerd aan de gates van de Noord terminal-satelliet, gezien vanuit de loopbrug.

Bereikbaarheid
De luchthaven ligt op zo’n 45 kilometer ten zuiden van Londen. Het bereiken van de binnenstad kost daardoor al snel een uur tijd. Er zijn diverse rechtstreekse busverbindingen naar het centrum en ook naar bijvoorbeeld luchthaven Heathrow. Een groot deel van de passagiers reist per trein van en naar Gatwick. Thameslink en Southern rijden frequent op Gatwick vanuit St. Pancras, London Bridge en Victoria. Ook is er een rechtstreekse, maar wel duurdere trein naar Victoria, de Gatwick Express. Er rijden vier treinen per uur op deze route in slechts een half uur naar het centrum. Nadeel is dat deze trein vaak te maken heeft met verstoringen.


Het treinstation aan de Zuid terminal.


De opgang naar de vertrekhal.


Drukte voor de poortjes vanuit het treinstation.


De opstaphalte van de Gatwick Airport Shuttle.

Terminal
Gatwick heeft twee terminals: terminal Zuid en terminal Noord. Sinds de grote verhuizing eerder dit jaar maakt easyJet gebruik van terminal Noord en British Airways en Virgin van terminal Zuid. Het treinstation bevindt zich aan Zuid. Met de Gatwick Airport Shuttle kunnen passagiers terminal Noord bereiken.

Terminal Noord biedt een breed scala aan horecafaciliteiten en taxfree-winkels. Wat echter opvalt is de beperkte vrije ruimte in de terminal. De concourse met restaurants op de eerste verdieping is erg krap, doordat reizigers met hun koffer op zoek zijn naar een plek om te eten. Hierdoor ontstaat nog weleens een file van wachtende mensen. Ook op de hoofdetage is de ruimte beperkt, doordat er veel zitplaatsen in de open ruimtes tussen de winkels zijn geplaatst. Hierdoor lijkt de terminal op een zee van mensen, wat het overzicht niet ten goede komt.


Overal is het druk in de terminal.


Filevorming in de gang langs de restaurants.

Verblijf
Voor een kort verblijf biedt de Noord terminal voldoende faciliteiten. Er is een ruim aanbod aan restaurants en voor een kleine taxfree-aankoop zijn er ook genoeg mogelijkheden. Qua vraagprijs is het aanbod redelijk gemiddeld. Voor 15 euro is een goede avondmaaltijd verkrijgbaar. Nadeel is de ruimte. Het lijkt erop dat de Noord terminal uit haar voegen barst qua passagiersaantallen, vooral in het centrale gedeelte. Hierdoor duurt het vrij lang voordat je kunt aanschuiven in een restaurant of een plek kunt vinden om te zitten. Verder is de wifi op de luchthaven overigens gratis en van goede kwaliteit.

Conclusie
Gatwick terminal Noord heeft in principe alles voor een kort verblijf of overstap. Wel voelt de terminal verouderd aan en lijkt het te klein het aantal passagiers dat er gebruik van maakt. Er zijn prima restaurants, maar door de drukte is het op veel plaatsen aansluiten in een lange rij.

Tags

Gerelateerde artikelen

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeert Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in airport operations. Henk hoopt in de toekomst mee te kunnen werken aan het ontwerp van luchthavens over de hele wereld.