Malaysia Airlines is nog steeds van plan om op korte termijn extra Airbus A330-toestellen te leasen, om daarmee het capaciteitstekort op te vangen. Dit ondanks de recente aankondiging van een order voor Boeing 787’s en 737’s. Dat meldt de maatschappij aan Aviation Daily.
Europees
Het gaat om tweedehands vliegtuigen, mogelijk afkomstig uit Europa. Malaysia laat weten “zeer aantrekkelijke aanbiedingen van failliete Europese maatschappijen te hebben ontvangen” en “spreekt deze week met verhuurders.” De extra vliegtuigen moeten drukke Aziatische routes bedienen.
787
Malaysia bestelt acht Boeing 787-9’s en acht 737’s. De maatschappij woog de voor- en nadelen af tussen de A330neo en B787. Malaysia zou de toestellen nodig hebben voor groei, maar ook om de huidige A330’s op termijn te vervangen. De eerste 787-9 wordt in het derde kwartaal van 2019 geleverd.
Amsterdam
Malaysia heeft ook zes A350’s in bestelling staan. Deze worden geleast. Het toestel neemt de double daily verbinding naar Londen van de A380 over. Topman Peter Bellew zei tegen verslaggevers dat zijn maatschappij kijkt naar nieuwe en verlaten routes. Er worden zeven long-haul bestemmingen geëvalueerd, waaronder Amsterdam.
Eerder liet de maatschappij weten voorlopig niet terug te keren naar Amsterdam, omdat dit onrendabel zou zijn. Destijds stond echter nog niet vast dat de langeafstandsvloot zou worden uitgebreid met 787’s.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!