Motorenbouwer Rolls-Royce wil nieuwe motoren voor de Amerikaanse B-52 bommenwerper leveren. De Amerikaanse Air Force moet echter nog wel een programma van eisen formuleren. Dit meldt FlightGlobal.
De B-52’s van de Air Force worden nu aangedreven door acht TF33-motoren van Pratt & Whitney. De fabrikant overweegt de huidige motoren te upgraden. Daarmee zou de B-52 tot 2050 kunnen blijven vliegen, stelt de bouwer. De TF-33 motoren zijn in 1959 ontwikkeld en werden tot 1985 geproduceerd.
Gesprekken
Rolls-Royce mikt op de BR725 motoren, die nu diverse businessjets aandrijft. De motorbouwer doet het aanbod nagesprekken met de US Air Force en met Boeing, de bouwer van de B52. De Air Force heeft nog geen programma van eisen voor de nieuwe motoren geschreven.
Vallende motor
De TF-33 kwam in januari nog in het nieuws nadat een B-52 boven de Verenigde Staten een motor verloor. De Air Force liet toen weten dat de vervanging van de motoren niet versneld zou worden.
Goede optie
De Air Force heeft plannen om de bommenwerpers uit te rusten met vier motoren. Hierdoor moeten de vleugels worden aangepast. Rolls-Royce ziet de BR725 als een goede optie. “Het past bijna perfect, gezien de kracht en de omvang van de motor”, aldus Tom Hartmann, senior vice-president bij Rolls-Royce Amerika. Met de nieuwe motoren zou tot 34 procent brandstof bespaard kunnen worden en zijn bovendien minder B-52’s nodig.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

