Malaysia Airlines baas Peter Bellew kondigt aan de grootte van de first class terug te brengen. De vraag is er simpelweg niet naar om een grote first class aan te houden.
First
Malaysia Airlines plaatst in haar nieuwe A350 toestellen vier first classstoelen. Dat is de helft ten opzichte van de A380 first classcabin. De A350 vervangt volgend jaar de A380’s op de route naar Londen.
60 procent vol
In een interview met Australian business traveller zegt ceo Bellew dat de first class nu een loadfactor van 60 procent heeft. Dat is net minder dan vijf gevulde stoelen. “Vier stoelen per toestel is dan een passend aantal.” Tevens denkt hij dat er de niche van een first classproduct tussen Kuala Lumpur en Londen zal blijven bestaan.
Luxeprobleem
Bellew vertelt één klacht te hebben ontvangen. Een familie van zes personen zegt niet meer gezamenlijk Malaysia first te kunnen reizen. “Maar niet veel families reizen op die manier”, voegt de ceo eraan toe.
Andere bestemmingen
Malaysia Airlines heeft zes A350’s besteld. Vier zijn er voor de route naar Londen. Voor de twee andere moet nog een bestemming worden gevonden. Volgens Bellew gooien Tokyo en Auckland hoge ogen. De first classcabine zal de Vantage XL stoel van Thompson Aero krijgen. Diverse maatschappijen hebben deze in de businessclass staan. Malaysia neemt een iets uitgebreidere versie met meer privacy. Een first class retourticket naar Londen kost ongeveer 5.000 euro.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!