Het nieuwe tankervliegtuig van Boeing heeft opnieuw vertraging opgelopen. Tijdens testvluchten blijkt dat het ontvangende toestel beschadigd wordt door de brandstofslang van de KC-46. Boeing hoopt komend jaar de bestelling aan de Amerikaanse luchtmacht te leveren, meldt de Seattle Times.
Tijd en budget
De productie van het vliegtuig, wat al boven budget is gegaan en ver achter ligt op schema, heeft nog meer vertraging opgelopen door een nieuw probleem. Tijdens testvluchten blijkt dat de tankbuis niet goed aansluit op de romp van het te bevoorraden vliegtuig. De kap schuurt langs de buitenkant wat voor beschadigingen zorgt. Door dit probleem is de levering verplaatst naar begin volgend jaar. In mei verklaarde manager Mike Gibbons dat de Boeing in oktober 2017 inzetbaar zou zijn. Luchtmacht generaal Carlton Everhart zegt op een Air Force Assosiation conferentie dat hij hoopt de eerste levering “vroeg in 2018” te ontvangen.
Deadline
De Amerikaanse luchtmacht heeft 179 toestellen bij Boeing besteld, een contract wat Boeing meer dan 40 miljard Amerikaanse dollar oplevert. De vliegtuigen worden pas ‘volledig capabel’ bestempeld als de helft van de toestellen ook via de vleugels brandstof kunnen overhevelen. Boeing streeft ernaar om achttien werkende KC-46’s in februari 2018 te leveren. Deze vliegtuigen kunnen enkel met een tankbuis via de romp van het andere toestel brandstof leveren. De optie om via slangen aan de vleugels bij te tanken, hoopt Boeing in oktober 2018 te leveren. Door eerdere problemen ligt het project 14 maanden achter op schema en zijn de afschrijvingskosten opgelopen tot 1,7 miljard Amerikaanse dollar.
Hutcheson
Boeing’s woordvoerster Caroline Hutcheson zegt dat er nog veel werk is om de toestellen volledig in orde te maken zodat ze voldoen aan reguliere luchtvaart standaarden, als militaire standaarden. “Het is een proces dat we dag tot dag bekijken in nauwe samenwerking met de luchtmacht”.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

